Forskere fastholder: Stop for fildeling har skadet biograferne

Filmbranchen har måske skudt sig selv i foden med lukningen af den store fildelings-tjeneste Megaupload.

Artikel top billede

To forskere kunne forleden fortælle, at den globale biografomsætning er faldet efter lukningen af internet-tjenesten Megaupload. FBI-aktionen mod Kim Dotcom og hans tjeneste i januar 2012 skulle ellers være et slag mod piratkopiering, men de to forskere mener, at Megaupload har været med til at markedsføre nye film.

Forskernes konklusioner i rapporten "Piracy and Movie Revenues: Evidence from Megaupload" har været udsat for skarp kritik, og det har nu fået dem til at udsende en pressemeddelelse, hvor de forsvarer konklusionerne.

Det er Jörg Claussen fra Copenhagen Business School og Christian Peukert fra Ludwig-Maximilians-universitetet i München, der står bag de opsigtsvækkende resultater.

Forskerne har undersøgt, hvordan 1.344 film har klaret sig i biograferne i 49 lande. De store blockbuster-film, der bliver markedsført med gigantiske budgetter, har faktisk klaret sig lidt bedre efter Megaupload-lukningen. Men når det gælder mindre produktioner, er der en negativ effekt.

Det forklares med netværks-effekter, hvor fildeling fungerer som en mekanisme til at sprede informationer om nye film fra forbrugere, som ikke vil betale til dem, der er parat til at gå i biografen og se filmen.

I pressemeddelelsen understreger forskerne, at de ikke har modtaget økonomiske bidrag fra nogen af parterne i sagen.

"På tværs af alle film og i modsætning til det, man skulle forvente, har lukningen af Megaupload ikke ført til en stigning i filmomsætningen. Afhængig af de metoder, der bliver brugt, kan vi endda observere et fald i omsætningen," forklarer de.

Forskerne konstaterer, at beslutningen om at gå i biografen og se en film er meget afhængig af personlige anbefalinger. Hvis der er færre film, som bliver set på Megaupload, er der også færre anbefalinger om at gå i biografen og se disse film.

Samtidig erkender forskerne dog, at der kan være problemer med de metoder, som er brugt til at komme frem til dette resultat. Det er generelt meget svært at måle på biograf-omsætningen, hvor der er store sæson-udsving og hvor enkelte blockbuster-film kan have en meget stor effekt på den totale omsætning.

Men forskerne holder altså fast i den centrale konklusion, at der ikke har været et stort spring i biografomsætningen efter lukningen af Megaupload.

Kim Dotcom arbejder i øjeblikket på en ny tjeneste, Mega, der skal lanceres på årsdagen for hans anholdelse og lukningen af Megaupload den 20. januar.

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Sæt dit præg på netværksteknologi – bliv en del af vores team i Cyberdivisionen, Hvidovre

Københavnsområdet

Netcompany A/S

IT Consultant

Nordjylland

LB Forsikring

Senior Software Engineer til Online

Københavnsområdet

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Sikkerhed | Aarhus C

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

22. januar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S