Forskere fastholder: Stop for fildeling har skadet biograferne

Filmbranchen har måske skudt sig selv i foden med lukningen af den store fildelings-tjeneste Megaupload.

Artikel top billede

To forskere kunne forleden fortælle, at den globale biografomsætning er faldet efter lukningen af internet-tjenesten Megaupload. FBI-aktionen mod Kim Dotcom og hans tjeneste i januar 2012 skulle ellers være et slag mod piratkopiering, men de to forskere mener, at Megaupload har været med til at markedsføre nye film.

Forskernes konklusioner i rapporten "Piracy and Movie Revenues: Evidence from Megaupload" har været udsat for skarp kritik, og det har nu fået dem til at udsende en pressemeddelelse, hvor de forsvarer konklusionerne.

Det er Jörg Claussen fra Copenhagen Business School og Christian Peukert fra Ludwig-Maximilians-universitetet i München, der står bag de opsigtsvækkende resultater.

Forskerne har undersøgt, hvordan 1.344 film har klaret sig i biograferne i 49 lande. De store blockbuster-film, der bliver markedsført med gigantiske budgetter, har faktisk klaret sig lidt bedre efter Megaupload-lukningen. Men når det gælder mindre produktioner, er der en negativ effekt.

Det forklares med netværks-effekter, hvor fildeling fungerer som en mekanisme til at sprede informationer om nye film fra forbrugere, som ikke vil betale til dem, der er parat til at gå i biografen og se filmen.

I pressemeddelelsen understreger forskerne, at de ikke har modtaget økonomiske bidrag fra nogen af parterne i sagen.

"På tværs af alle film og i modsætning til det, man skulle forvente, har lukningen af Megaupload ikke ført til en stigning i filmomsætningen. Afhængig af de metoder, der bliver brugt, kan vi endda observere et fald i omsætningen," forklarer de.

Forskerne konstaterer, at beslutningen om at gå i biografen og se en film er meget afhængig af personlige anbefalinger. Hvis der er færre film, som bliver set på Megaupload, er der også færre anbefalinger om at gå i biografen og se disse film.

Samtidig erkender forskerne dog, at der kan være problemer med de metoder, som er brugt til at komme frem til dette resultat. Det er generelt meget svært at måle på biograf-omsætningen, hvor der er store sæson-udsving og hvor enkelte blockbuster-film kan have en meget stor effekt på den totale omsætning.

Men forskerne holder altså fast i den centrale konklusion, at der ikke har været et stort spring i biografomsætningen efter lukningen af Megaupload.

Kim Dotcom arbejder i øjeblikket på en ny tjeneste, Mega, der skal lanceres på årsdagen for hans anholdelse og lukningen af Megaupload den 20. januar.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

Infrastruktur | Hellerup

Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil