Artikel top billede

Berømt iPad-avis lukker

Mediemogulen Rupert Murdoch lukker sin iPad-avis The Daily, der skulle revolutionere den elektroniske journalistik.

Sidste år kunne News Corporation-ejeren Rupert Murdoch præsentere den længe ventede iPad-avis The Daily i New York. Der blev ansat mere end 120 journalister til at producere The Daily, der udelukkende udgives i et særligt elektronisk format til tablet-pc'en. Men nu er det slut. News Corp. har besluttet at lukke sin iPad-avis den 15. december.

Det er et stort nederlag for Rupert Murdoch, som havde satset stort på den elektroniske avis.

"The Daily har været et modigt eksperiment i digitale medier og en fantastisk motor for innovation. Desværre har det ikke været muligt at finde et stort nok publikum til at overbevise os om, at forretningsmodellen er bæredygtig i det lange løb. Derfor vil vi tage det bedste af det, vi har lært af The Daily og bruge det på alle vores medier," siger Rupert Murdoch i en udtalelse.

Læserne skulle betale 99 cent om ugen eller 39,95 dollar om året for at få op til 120 daglige sider med nyheder fra The Daily. I oktober 2011 kunne avisen for første gang afsløre antallet af abonnenter - og det så ikke så godt ud.

The Daily havde dengang 120.000 aktive læsere om ugen, heraf er 80.000 betalende abonnenter. En tredjedel bruger altså blot den gratis prøveperiode på to uger.

I forbindelse med lanceringen sagde Rupert Murdoch, at man behøver 500.000 betalende læsere for at få projektet til at løbe rundt.

The Daily var mere end bare "endnu" en avis - den blev set som et eksperiment, som skulle vise, om tablet-pc'en kan etablere sig som et alternativ til de traditionelle aviser.

The Daily udkom kun til iPad, og der var hverken en printversion eller en officiel webudgave, selv om det også er muligt at læse artiklerne enkeltvis på nettet og dele dem med andre på f.eks. Facebook.

De fleste af The Daily-abonnenterne har angiveligt valgt det dyrere årsabonnement til 39,95 dollar, og de tilbringer i gennemsnit 20-30 minutter med iPad-avisen om dagen, fortalte udgiveren i 2011.

Tidligere i år blev en tredjedel af medarbejderne på avisen afskediget, og der blev skåret kraftigt  i indholdet.

ComON har tidligere anmeldt The Daily, og her efterlyste vi nytænkning i den digitale avis.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere


Microsoft 365: Gør klar til store prisstigninger

For første gang i mange år hæver Microsoft til foråret priserne på enterprise-udgaverne af Microsoft 365, som er meget udbredte i danske organisationer. Hør om mulighederne i Microsoft 365-pakkerne. Og hør, hvordan du med god license management har mulighed for at trimme dit setup, inden prisstigningerne på op til 25 procent træder i kraft 1. marts 2022.

19. november 2021 | Læs mere