Artikel top billede

Her er verdens første magnetkort

Det berømte auktionshus Sotheby's sælger prototypen på et tidligt magnetisk kreditkort fra IBM.

Det hedder plastic-penge, men faktisk er verdens første magnetiske kreditkort lavet af pap og ikke plast. Sotheby's har sat prototypen på et IBM-kreditkort til salg på en auktion, der slutter fredag. Det lille stykke pap med en magnetstribe, der er tapet fast, forventes at indbringe næsten 100.000 kr. Så det kræver altså, at man har et rigtigt kort med masser af kredit eller penge på kontoen for at få fat i det gamle klenodie.

Udvikleren Jerome Svigals har båret rundt på kortet i sin pung i 40 år, selv om det er ganske ubrugeligt som betalingsmiddel.

I katalogbeskrivelsen fra Sotheby's kan man læse om magnetkortets historie. Enkelte virksomheder har brugt kreditkort lige siden 1920'erne, men det var først med introduktionen af Diners Club, American Express og VISA i halvtredserne at ideen om det universelle kreditkort slog igennem.

De første kreditkort havde dog ingen magnetstribe. IBM havde eksperimenteret med magnetisk lagring af lyden lige siden Anden Verdenskrig, og nu tog man fat på at udvikle magnetisk lagring til kreditkort. Det viste sig hurtigt, at magnetisk tape var det bedste valg.

Nu var udfordringen at udvikle et holdbart, billigt kort. Det første eksemplar var altså i pap, men det viste sig hurtigt, at plast var meget bedre. Der blev kun fremstillet to prototyper i pap.

"IBM gjorde arbejdet gratis og tog ikke engang patent på det maskin-læsbare kort som man kom frem til. I stedet for valgte man at tilbyde løsningen gratis til alle. Tankegangen var, at jo flere transaktioner der blev gennemført med maskin-læsbare medier, jo flere computere skulle bruges til at behandle dem. Den strategi fungerede bedre end nogen havde drømt om," siger Svigals.

Det betyder dog ikke, at IBM har noget generelt imod patenter. Faktisk er IBM det selskab i verden, der får tildelt flest patenter - sidste år var det en ny rekord på mere end 6.000 patenter.

American Express var de første, som udstedte magnetiske kreditkort i 1970. Det skabte en hidtil uset økonomisk frihed - men det betød også, at privatpersoners gæld steg til nye højder. Selv uden penge på lommen kunne man nu gå ind og købe det, som hjertet kunne begære.

I  2011 blev der gennemført 20 milliarder kreditkort-transaktioner i USA og det anslås at der er 972 milliarder dollar i kreditkort-gæld alene hos amerikanerne.

I dag er magnetkortet selv på vej til at blive lagt i graven og afløst af mobile betalinger og NFC-chips. Jerome Svigals har selv skrevet om kortets lange historie og kommende død i denne artikel med den passende titel "The Long Life and Imminent Death of the Mag-Stripe Card".




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere