Derfor kan Android ikke selv genkende malware

Den seneste Android-version skulle selv være i stand til at detektere malware. Men det fungerer ikke.

Artikel top billede

Sammen med den seneste Android-version 4.2 (Jelly Bean) har Google indført en ny sikkerheds-funktion kaldet "application verification service", der skal beskytte mod skadelige Android-apps.

Der har været mange problemer med malware under Android, og det har tvunget Google til at reagere.

Men der er kun et nyt problem - den nye sikkerhedsfunktion er stort set værdiløs.

En forsker fra North Carolina State University har testet funktionen og sammenlignet den med antivirus-apps til Android.

På testenheden - en Nexus 10 med præinstalleret Android 4.2 - er Googles nye app-kontrol kun i stand til at genkende 193 ud af 1.260 skadelige applikationer.

Det er altså mindre end hver sjette malware-program, der bliver fanget.

Forskeren Xuxiang Jang har også testet antivirus-software til Android og her var to af programmerne i stand til at genkende alle malware-apps, mens fem andre landede på mere end 90 pct.

Kun et enkelt antivirus-program kunne kun genkende halvdelen - men det er stadig meget bedre end Googles egen sikkerhedsfunktion.

Men der er håb om, at kontrollen bliver bedre. Google købte firmaet Virustotal i 2012 og kan nu integrere deres teknologi i sin "application verification service".

Det vil under alle omstændigheder tage lang tid, inden nye funktioner i Android kommer ud til brugerne. De fleste producenter af smartphones og tablet-pc'er venter flere måneder med at sende Google-opdateringer ud til brugerne.

Det er kun 35 pct. af alle Android-enheder, der kører med version 4.x, og det er kun sølle 0,8 pct., der allerede har Android 4.2.

Mere om samme emne

Netcompany A/S

Linux Operations Engineer

Nordjylland

Netcompany A/S

IT Manager

Nordjylland

Netcompany A/S

Data Management Consultant

Københavnsområdet

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job