Sneen fik danskerne til at amok-handle på nettet

Julehandlen på nettet satte ind med meget større omfang i december end normalt. Se hvilke varegrupper, der havner i indkøbskurven.

Artikel top billede

Da snefnug vrimlende dalede til jorden, rejste omsætningen i danske webshop den anden vej - med stor fart.

Det viser tal indsamlet af Webshopindeks.dk, der er en sammenligningstjeneste for danske webbutikker.

December er generelt en indbringende periode for netkøbmænd, men i år ser den ud til at blive endnu bedre. Da november blev til december, steg den gennemsnitlige omsætning i de deltagende webbutikker med 40 procent. I den samme periode omkring uge 48 og 49 sidste år var fremgangen i omsætningen "kun" 24 procent.

Det er både omsætningen, trafikken og konverteringsraten, der stiger.

"Det er interessant så stor en stigning, der sker, når vi kommer ind i december. Sammenligner vi de to uger, er der hele 14 procent flere besøg i online-butikkerne, og samtidig er købelysten voldsomt øget. Andelen, der køber, stiger med 20 procent på bare den ene uge," siger webanalytiker Jacob Kildebogaard, der står bag Webshopindeks.dk.

"Gennemsnitsordren er ikke meget anderledes pr. salg, men med flere besøg i shoppen og større andel, der købes, så stiger omsætningen i gennemsnit 40 procent for shopejerne," uddyber Jacob Kildebogaard.

Smykker under juletræet?

At julemåneden er vigtig for webhandlende er næppe en overraskelse. En interessant observation er, at det især er konverteringsraten og købelysten, der sikrer øget omsætning.

Sidste år var trafikvæksten fra uge 48 til uge 49 nemlig 12,7 procent. I år var trafikstigningen fra den ene uge til den anden 13,9 procent. Men købelysten steg 13 procent i 2011. I år steg den 20 procent fra uge 48 til 49.

Hvis man stikker et spadestik dybere og kigger på de varegrupper, der er mest populære, tyder noget på, at der ligger smykker og ure under mange juletræer.

Kategorien "Ure og Smykker" skiller sig ud. Men omsætningen er også stor i kategorierne "Hobby og Fritid", "Legetøj", "Bolig og Hjem", "Sportsbutikkerne" og "Beklædning". 

Iværksætteren Martin Thorborg er medejer af Webshopindeks.dk. Tjenesten tilbyder webshops en benchmarkmulighed, så de kan sammenligne deres data og performance med andre i samme branche eller niche. 300 webshops er tilmeldt.

Læs også:

Sådan gør du webshoppen juleklar - otte gode råd

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job