Sneen fik danskerne til at amok-handle på nettet

Julehandlen på nettet satte ind med meget større omfang i december end normalt. Se hvilke varegrupper, der havner i indkøbskurven.

Artikel top billede

Da snefnug vrimlende dalede til jorden, rejste omsætningen i danske webshop den anden vej - med stor fart.

Det viser tal indsamlet af Webshopindeks.dk, der er en sammenligningstjeneste for danske webbutikker.

December er generelt en indbringende periode for netkøbmænd, men i år ser den ud til at blive endnu bedre. Da november blev til december, steg den gennemsnitlige omsætning i de deltagende webbutikker med 40 procent. I den samme periode omkring uge 48 og 49 sidste år var fremgangen i omsætningen "kun" 24 procent.

Det er både omsætningen, trafikken og konverteringsraten, der stiger.

"Det er interessant så stor en stigning, der sker, når vi kommer ind i december. Sammenligner vi de to uger, er der hele 14 procent flere besøg i online-butikkerne, og samtidig er købelysten voldsomt øget. Andelen, der køber, stiger med 20 procent på bare den ene uge," siger webanalytiker Jacob Kildebogaard, der står bag Webshopindeks.dk.

"Gennemsnitsordren er ikke meget anderledes pr. salg, men med flere besøg i shoppen og større andel, der købes, så stiger omsætningen i gennemsnit 40 procent for shopejerne," uddyber Jacob Kildebogaard.

Smykker under juletræet?

At julemåneden er vigtig for webhandlende er næppe en overraskelse. En interessant observation er, at det især er konverteringsraten og købelysten, der sikrer øget omsætning.

Sidste år var trafikvæksten fra uge 48 til uge 49 nemlig 12,7 procent. I år var trafikstigningen fra den ene uge til den anden 13,9 procent. Men købelysten steg 13 procent i 2011. I år steg den 20 procent fra uge 48 til 49.

Hvis man stikker et spadestik dybere og kigger på de varegrupper, der er mest populære, tyder noget på, at der ligger smykker og ure under mange juletræer.

Kategorien "Ure og Smykker" skiller sig ud. Men omsætningen er også stor i kategorierne "Hobby og Fritid", "Legetøj", "Bolig og Hjem", "Sportsbutikkerne" og "Beklædning". 

Iværksætteren Martin Thorborg er medejer af Webshopindeks.dk. Tjenesten tilbyder webshops en benchmarkmulighed, så de kan sammenligne deres data og performance med andre i samme branche eller niche. 300 webshops er tilmeldt.

Læs også:

Sådan gør du webshoppen juleklar - otte gode råd

Læses lige nu

    KMD A/S

    SAP-arkitekt

    Nordjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Senior projektkonsulent til program Digital og Operativ Transformation

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Erfaren Linux Operations Engineer

    Københavnsområdet

    Styrelsen for Danmarks Fængsler

    Souschef til tekniske projekter og arkitektur

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S