Microsoft er nu kun på hver femte computer

I år 2000 var der Microsoft-software på 97 procent af alle computere. Nu er det faldet til 20 pct. Men kan man stole på tallene?

Artikel top billede

Er Microsoft faldet tilbage fra en markedsandel på 97 procent til blot 20 pct. af computer-markedet i de sidste tolv år? Det mener investeringsbanken Goldman Sachs, som kortlægger Microsofts fald i en ny rapport.

Det lyder som en meget dramatisk udvikling. I år 2000 var der Microsoft-software på stort set alle computere. I dag er det kun hver femte computer. Men situationen er noget mere nuanceret end man umiddelbart skulle tro.

Spørgsmålet er nemlig, om det overhovedet er muligt at sammenligne tallene fra 2000 og 2012.

Goldman Sachs regner også tablet-pc'er, smartphones og andre mobile enheder med som "computere" i sin statistik. Det er produkter, som slet ikke eksisterede i år 2000. Dengang var der kun stationære og bærbare computer, og her har Microsoft en dominerende position - dengang såvel som nu.

Hvis man kigger på situationen inden for "consumer computer" kategorien i dag (hvor de mobile enheder er regnet med), så ligger Microsoft på 20 pct., mens Google (Android) kommer på 42 pct. og Apple (Mac OS og iOS) har en andel på 24 pct.

Så er det kun en lille trøst for Microsoft, at andelen ventes at stige igen til 26 pct. i 2016.

Rapporten fra Goldman Sachs afspejler, at Microsoft har haft svært ved at vinde fodfæste inden for tablet-pc'er og smartphones, men den fortæller ikke ret meget om situationen på pc-markedet. Her ligger Microsoft Windows stadig på langt de fleste computere.

Den tager heller ikke hensyn til, at mobilproducenterne kan installere Android ganske gratis, mens Windows (Phone) 8 koster penge og iOS kun fås på Apple-produkter.

Seattle Times har forsøgt at få Goldman Sachs til at forklare nogle af de mere dramatiske forskydninger i statistiken, men rapportens forfattere vil ikke afsløre, nøjagtig hvordan de er kommet frem til tallene.

Goldman Sachs mener at lanceringen af Windows 8 kommer på et kritisk tidspunkt for Microsoft, og kampen om de private forbrugere kan også få afgørende betydning for erhvervsmarkedet, fordi mange tager deres private enheder med på arbejde. På samme måde forventes det, at markedet for tablet-pc'er vil få stor betydning for smartphone-salget, fordi mange ønsker at bruge den samme platform.

Det næste slag skal stå om Smart TV-markedet. Det er produkter som Xbox, Google TV, Apple TV og Roku, der kæmper om forbrugernes gunst. Det ventes at Microsoft kommer med en Xbox 720 i anden halvdel af 2013, som også vil bruge teknologi fra det opkøbte Skype.

Goldman Sachs forudsiger, at forbrugerne i sidste ende vil være fanget i et lukket økosystem med smartphones, tablet-pc'er og andre enheder, som fjernsyn, på samme platform. På den måde vil man også være bundet til én leverandør af software og indhold. Men det er stadig for tidligt at sige, hvem vinderen bliver.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly