Instagram undskylder: Vil alligevel ikke sælge dine billeder

Nu har Instagram-brugerne fået en stor undskyldning. Det hele er en misforståelse, siger selskabet.

Artikel top billede

Tirsdag kom det frem, at Instagram ændrer sine vilkår fra den 16. januar, så man fremover har retten til at sælge brugernes billeder uden at betale for det eller spørge om tilladelse først. Brugerne kan ikke gøre noget for at forhindre, at deres billeder bliver solgt eller brugt i en anden sammenhæng, som Instagram bestemmer. Det har fået mange Instagram-brugere til at true med at slette deres konto og finde alternative tjenester.

Men Instagram, der blev købt af Facebook tidligere i år, har nu reageret efter balladen i det seneste døgn med en undskyldning til brugerne.

"Tak, og vi lytter," lyder overskriften på et blogindlæg, hvor Instagram forsøger at forklare sine nye vilkår for brug af tjenesten. Det er slet ikke meningen at sælge brugernes billeder, lyder budskabet.

Instagram fortæller, at der er tale om en misforståelse, og selskabet lover, at man nu vil ændre dele af vilkårene for at gøre det mere tydeligt, hvad der vil ske med billederne.

"Instagram blev skabt for at tjene penge. Annoncering er en af vejene til at tjene penge, men ikke den eneste. Vores hensigt med at opdatere vilkårene er at kommunikere, at vi gerne vil eksperimentere med innovativ annoncering, som passer til Instagram. Men i stedet blev det tolket sådan, at vi vil sælge dine billeder til andre uden nogen kompensation. Det er ikke sandt, og det er vores fejl, at formuleringen er uklar. For at gøre det helt tydeligt: Det er ikke vores hensigt at sælge dine billeder. Vi arbejder på at opdatere formuleringen i vilkårene for at gøre det helt klart," skriver Instagram-medstifter Kevin Systrom i bloggen.

Han forsøger også at forklare, hvordan fremtidens reklamer på Instagram kommer til at se ud. Han forestiller sig en fremtid, hvor virksomheder kan promovere deres konto på tjenesten. I den forbindelse vil man måske vise profilbilleder og andet indhold fra de brugere, der følger den pågældende virksomhed.

Kevin Systrom skriver også, at man vil fjerne den formulering i vilkårene, som antyder, at brugernes billeder kan blive brugt til reklamer.

"Instagram-brugere ejer deres indhold, og Instagram tager ikke ejerskab af dine billeder. Det har ikke ændret sig. Vi respekterer, at der er kreative kunstnere og hobby-brugere, som bruger meget tid på at skabe smukke billeder, og vi respekterer, at dine billeder tilhører dig. Punktum," lyder udmeldingen.

Indtil videre har Facebook og Instagram ikke ændret indholdet i vilkårene, men Kevin Systrom understreger, at de først træder i kraft om en måned - den 16. januar - og derfor har man tid til at lave ændringer baseret på brugernes feedback.

I de nye vilkår hedder det blandt andet (her gengivet på originalsproget), at "a business or other entity may pay us to display your... photos... in connection with paid or sponsored content or promotions, without any compensation to you."

Hos Google har man en noget mere restriktiv politik, som ikke tillader selskabet at sælge billeder, der er uploadet til Google+ eller Picasa. Det samme gælder for foto-tjenesten Flickr, der tilhører Yahoo.

Flere af Instagrams konkurrenter har da også været meget hurtige til at udnytte sagen for at lokke brugere til at skifte. Yahoo henviser til et ældre blogindlæg med titlen "Hos Flickr er dine billeder altid dine", og tjenester som 23snaps og Blipfoto lover, at man respekterer brugernes indhold.

Instagram blev solgt til Facebook i foråret 2012 for omkring fem milliarder kroner, selv om firmaet manglede en fungerende forretningsmodel. Tirsdag blev der spekuleret i, at de nye vilkår vil gøre tjenesten til verdens største fotobureau.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S