Artikel top billede

Instagram undskylder: Vil alligevel ikke sælge dine billeder

Nu har Instagram-brugerne fået en stor undskyldning. Det hele er en misforståelse, siger selskabet.

Tirsdag kom det frem, at Instagram ændrer sine vilkår fra den 16. januar, så man fremover har retten til at sælge brugernes billeder uden at betale for det eller spørge om tilladelse først. Brugerne kan ikke gøre noget for at forhindre, at deres billeder bliver solgt eller brugt i en anden sammenhæng, som Instagram bestemmer. Det har fået mange Instagram-brugere til at true med at slette deres konto og finde alternative tjenester.

Men Instagram, der blev købt af Facebook tidligere i år, har nu reageret efter balladen i det seneste døgn med en undskyldning til brugerne.

"Tak, og vi lytter," lyder overskriften på et blogindlæg, hvor Instagram forsøger at forklare sine nye vilkår for brug af tjenesten. Det er slet ikke meningen at sælge brugernes billeder, lyder budskabet.

Instagram fortæller, at der er tale om en misforståelse, og selskabet lover, at man nu vil ændre dele af vilkårene for at gøre det mere tydeligt, hvad der vil ske med billederne.

"Instagram blev skabt for at tjene penge. Annoncering er en af vejene til at tjene penge, men ikke den eneste. Vores hensigt med at opdatere vilkårene er at kommunikere, at vi gerne vil eksperimentere med innovativ annoncering, som passer til Instagram. Men i stedet blev det tolket sådan, at vi vil sælge dine billeder til andre uden nogen kompensation. Det er ikke sandt, og det er vores fejl, at formuleringen er uklar. For at gøre det helt tydeligt: Det er ikke vores hensigt at sælge dine billeder. Vi arbejder på at opdatere formuleringen i vilkårene for at gøre det helt klart," skriver Instagram-medstifter Kevin Systrom i bloggen.

Han forsøger også at forklare, hvordan fremtidens reklamer på Instagram kommer til at se ud. Han forestiller sig en fremtid, hvor virksomheder kan promovere deres konto på tjenesten. I den forbindelse vil man måske vise profilbilleder og andet indhold fra de brugere, der følger den pågældende virksomhed.

Kevin Systrom skriver også, at man vil fjerne den formulering i vilkårene, som antyder, at brugernes billeder kan blive brugt til reklamer.

"Instagram-brugere ejer deres indhold, og Instagram tager ikke ejerskab af dine billeder. Det har ikke ændret sig. Vi respekterer, at der er kreative kunstnere og hobby-brugere, som bruger meget tid på at skabe smukke billeder, og vi respekterer, at dine billeder tilhører dig. Punktum," lyder udmeldingen.

Indtil videre har Facebook og Instagram ikke ændret indholdet i vilkårene, men Kevin Systrom understreger, at de først træder i kraft om en måned - den 16. januar - og derfor har man tid til at lave ændringer baseret på brugernes feedback.

I de nye vilkår hedder det blandt andet (her gengivet på originalsproget), at "a business or other entity may pay us to display your... photos... in connection with paid or sponsored content or promotions, without any compensation to you."

Hos Google har man en noget mere restriktiv politik, som ikke tillader selskabet at sælge billeder, der er uploadet til Google+ eller Picasa. Det samme gælder for foto-tjenesten Flickr, der tilhører Yahoo.

Flere af Instagrams konkurrenter har da også været meget hurtige til at udnytte sagen for at lokke brugere til at skifte. Yahoo henviser til et ældre blogindlæg med titlen "Hos Flickr er dine billeder altid dine", og tjenester som 23snaps og Blipfoto lover, at man respekterer brugernes indhold.

Instagram blev solgt til Facebook i foråret 2012 for omkring fem milliarder kroner, selv om firmaet manglede en fungerende forretningsmodel. Tirsdag blev der spekuleret i, at de nye vilkår vil gøre tjenesten til verdens største fotobureau.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere