Artikel top billede

Sådan sparker du gang i webbutikken i januar

Kunderne har tømt pungen i december. Hvordan booster man salget i webbutikken i januar?

Efter julemåneden kommer januar, hvor mange skal råde bod på det overdrevne forbrug i december og igen ramme et mere fornuftigt sparebudget.

Så hvordan får man kunderne tilbage i butikken i januar?

Det er der flere metoder til.

Her fanger du tilbudsjægerne

"Folk går amok på Google i forbindelse med januarudsalget, og det skal du udnytte, hvis du vil skabe mersalg i din webshop," siger Jan Kaczmarek, der er konsulent inden for søgemaskineoptimering og onlinehandel ved SEOnova.

For det kan godt være, at pengene sidder lidt bedre fast i januar, men forbrugerne forventer også at kunne gøre en god handel.

"Forbrugerne begynder så småt at undersøge mulighederne i november og december. I midten af december stiger antallet af søgninger en god del, og når julemiddagen er konsumeret og julegaverne er pakket op, så sker det: Den 25. december går Google-søgningerne amok," siger Jan Kaczmarek efter at have kigget i sin historik fra de seneste par år.

Derfor er det faktisk for sent først i januar at optimere netbutikken til januarhandel.

"Du skal starte med at forberede til januarudsalget så tidligt som muligt. Opret undersider på din webshop, der er optimeret til søgninger som "januarudsalg + årstal + produkt". Sælger du modetøj til kvinder, skal du optimere til søgningen "januarudsalg 2013 modetøj til kvinder". Husk også, at mange søger på "januar udsalg" i to ord. Opret Google AdWords-annoncer på begge søgninger," forklarer Jan Kaczmarek.

Han driver selv hjemmesiden Januarudsalg.nu, der sender nyhedsbreve ud til januarudsalgshungrende shoppere. Her er en voksende liste med aktive udsalg.

Glem salg - sats på de længerevarende relationer

Det er også oplagt at give lange betalingsfrister eller sætte prisen ned på restvarer i januar.

Men man kan også hoppe helt af tilbudsjagten og kigge længere ud i fremtiden.

Det siger Lars Bachmann, der er selvstændig onlinemarketing konsulent og medarrangør af Shopcamp.

"Kan du leve med ikke at satse på den store omsætning i januar, men til gengæld skabe relationer og leads, og som ikke bare kan booste din omsætning i februar måned, men også resten af året, så brug tid på remarketing, dit nyhedsbrev og Facebook i januar," siger Lars Bachmann.

Remarketing er kunsten at indfange kunder og andre, som har vist interesse for butikkens produkter, og sælge ind til dem på et senere tidspunkt.

"Track dine besøgende nu og kør agressiv markedsføring over for for dem i februar, eller når børnepengene bliver udbetalt, alt efter hvad der passer på din målgruppe. Bruger du AdWords, så lav en remarketingkampagne. Kort sagt betyder det, at du sporer alle besøg på din webshop, som ikke har konverteret, og dem kan du så målrette annoncer til på et senere tidspunkt," forklarer Lars Bachmann.

Andre måder at holde sig synlig blandt potentielle kunder er via Facebook og det gode gamle nyhedsbrev i indbakken.

"Det er muligt, at vi ikke har nogen penge i januar, men vi surfer på nettet og hygger på Facebook. Så januar er en oplagt mulighed for at pleje dine fans på Facebook og give dem noget inspiration og baggrundsviden om dig og din forretning. Har du en blog, så brug noget tid på den og skab noget indhold, som giver værdi for dine læsere - altså content marketing," siger Lars Bachmann og peger på gode råd fra Christina Klitsgaard, der har blogget på Amino om nyhedsbreve.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategisk IT-sikkerhedsdag 2022 - identificer, beskyt og forsvar

IT-sikkerhedstruslerne mod virksomhederne er i takt med tiden blevet større og værre, fordi virksomhederne er mere end nogensinde før afhængige af data og IT. Det stiller krav til de IT-ansvarlige, der konstant skal tage bestik af det skiftende trusselniveau. Det kræver blandt andet, at it-sikkerhed bliver sat på den strategiske dagsorden i virksomhederne – men hvordan?

25. januar 2022 | Læs mere


Hjemmearbejdets påvirkning på trivsel, helbred og arbejdsmiljø

Fremtidens arbejdsplads er hybrid, det er der ingen tvivl om. Men hvad fører det egentlig med sig? Og hvordan omstiller du og din arbejdsplads sig til det? Det kan du blive klogere på, på denne digitale konference.

02. februar 2022 | Læs mere


GDPR - persondatabeskyttelse i praksis

Håndteringen af persondata og GDPR er for længst blevet hverdag hos de danske organisationer, men derfor er det til stadighed vigtigt og altafgørende, at den løbende overholdelse af GDPR er på plads. Vær med og hør, hvordan du ved hjælp af processuelle greb, værktøjer og systemer kan sikre dette.

08. februar 2022 | Læs mere