Artikel top billede

Sådan sparker du gang i webbutikken i januar

Kunderne har tømt pungen i december. Hvordan booster man salget i webbutikken i januar?

Efter julemåneden kommer januar, hvor mange skal råde bod på det overdrevne forbrug i december og igen ramme et mere fornuftigt sparebudget.

Så hvordan får man kunderne tilbage i butikken i januar?

Det er der flere metoder til.

Her fanger du tilbudsjægerne

"Folk går amok på Google i forbindelse med januarudsalget, og det skal du udnytte, hvis du vil skabe mersalg i din webshop," siger Jan Kaczmarek, der er konsulent inden for søgemaskineoptimering og onlinehandel ved SEOnova.

For det kan godt være, at pengene sidder lidt bedre fast i januar, men forbrugerne forventer også at kunne gøre en god handel.

"Forbrugerne begynder så småt at undersøge mulighederne i november og december. I midten af december stiger antallet af søgninger en god del, og når julemiddagen er konsumeret og julegaverne er pakket op, så sker det: Den 25. december går Google-søgningerne amok," siger Jan Kaczmarek efter at have kigget i sin historik fra de seneste par år.

Derfor er det faktisk for sent først i januar at optimere netbutikken til januarhandel.

"Du skal starte med at forberede til januarudsalget så tidligt som muligt. Opret undersider på din webshop, der er optimeret til søgninger som "januarudsalg + årstal + produkt". Sælger du modetøj til kvinder, skal du optimere til søgningen "januarudsalg 2013 modetøj til kvinder". Husk også, at mange søger på "januar udsalg" i to ord. Opret Google AdWords-annoncer på begge søgninger," forklarer Jan Kaczmarek.

Han driver selv hjemmesiden Januarudsalg.nu, der sender nyhedsbreve ud til januarudsalgshungrende shoppere. Her er en voksende liste med aktive udsalg.

Glem salg - sats på de længerevarende relationer

Det er også oplagt at give lange betalingsfrister eller sætte prisen ned på restvarer i januar.

Men man kan også hoppe helt af tilbudsjagten og kigge længere ud i fremtiden.

Det siger Lars Bachmann, der er selvstændig onlinemarketing konsulent og medarrangør af Shopcamp.

"Kan du leve med ikke at satse på den store omsætning i januar, men til gengæld skabe relationer og leads, og som ikke bare kan booste din omsætning i februar måned, men også resten af året, så brug tid på remarketing, dit nyhedsbrev og Facebook i januar," siger Lars Bachmann.

Remarketing er kunsten at indfange kunder og andre, som har vist interesse for butikkens produkter, og sælge ind til dem på et senere tidspunkt.

"Track dine besøgende nu og kør agressiv markedsføring over for for dem i februar, eller når børnepengene bliver udbetalt, alt efter hvad der passer på din målgruppe. Bruger du AdWords, så lav en remarketingkampagne. Kort sagt betyder det, at du sporer alle besøg på din webshop, som ikke har konverteret, og dem kan du så målrette annoncer til på et senere tidspunkt," forklarer Lars Bachmann.

Andre måder at holde sig synlig blandt potentielle kunder er via Facebook og det gode gamle nyhedsbrev i indbakken.

"Det er muligt, at vi ikke har nogen penge i januar, men vi surfer på nettet og hygger på Facebook. Så januar er en oplagt mulighed for at pleje dine fans på Facebook og give dem noget inspiration og baggrundsviden om dig og din forretning. Har du en blog, så brug noget tid på den og skab noget indhold, som giver værdi for dine læsere - altså content marketing," siger Lars Bachmann og peger på gode råd fra Christina Klitsgaard, der har blogget på Amino om nyhedsbreve.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cloud giver dig fleksibilitet, skalerbarhed og agilitet – men hvordan håndterer man sikkerheden?

Cloudsikkerhed handler om effektiv orkestrering og automatisering for at muliggøre hurtig detektion af og reaktion på hændelser. Det handler om at eliminere kompleksitet, sikre smidighed og sikre fleksibilitet. På dette seminar bliver du klogere på hvordan du planlægger, designer, implementerer og kører dit cybersikkerhedsprogram effektivt.

23. juni 2021 | Læs mere


Effektiv drift og support af applikationer i Dynamics 365 FO

Med Microsoft Dynamics 365 for Finance and Operations (FO) er forretningssystemet flyttet i skyen. Dermed er det slut med store opgraderingsprojekter, og virksomheder og organisationer skal i stedet være klar til løbende opdateringer, som sendes ud flere gange om året. Det kræver et særligt fokus på effektiv drift af applikationerne, hvis stabiliteten i applikationerne skal opretholdes og konkurrenceevnen bevares. I dette webinar bliver du inspireret til, hvordan du får mest muligt ud af din investering i Microsoft Dynamics 365 FO med en driftsaftale, så platformen udvikler sig sammen med din forretning.

24. juni 2021 | Læs mere


The intelligent business: From neat idea to reality

The choice to become a more intelligent business and optimize workflows is not always straightforward, but it requires that you take a step back and see the possibilities in other ways. Come inside when we try to focus on the intelligent business. Hear how SAP S / 4HANA makes processes intelligent and transforms traditional workflows.

01. juli 2021 | Læs mere






Premium
Den nye kulørte iMac er så Applesk at det næsten gør ondt – og derfor ville jeg ikke selv købe en
Apple-dyderne lever i allerbedste velgående i selskabets nye, lækre og farverige iMac – og det bør få dig til at se dig om efter noget andet.
Computerworld
Ransomware-hackere krævede 15 millioner kroner: Betal og kom videre, lød det fra politiet
En fagforening med 1,3 millioner medlemmer blev i 2019 ramt af et ransomware-angreb, hvor hackerne krævede en løsesum på 15 millioner kroner. Myndighederne opfordrede dem til at betale løsesummen, men de valgte en helt anden løsning, og i stedet fandt de fysiske kopier frem og forsøgte at gendanne data.
CIO
Der findes ikke noget vigtigere for din virksomhedskultur end psychological safety
Klumme: Forskningen er entydig: Vidensarbejde er mere effektiv, når du tør stille spørgsmål, rejse kritik og indrømme fejl helt uden frygt for at blive straffet eller gjort til grin. Hvis du ikke har fokus på denne del af din virksomhedskultur, så lever din virksomhed og dine medarbejdere ikke op til deres fulde potentiale.
White paper
Kroner og ører: Sådan udregner du værdien af din sikkerhedsindsats
I dette whitepaper får du redskaber til at fastsætte den konkrete værdi af virksomhedens sikkerhedsindsats, som du kan præsentere for topledelse og bestyrelse.