Dansk undersøgelse: iPhone 5 og Samsung Galaxy 3 har dårlig antenne og batteritid

Dansk test viser, at antennerne i smartphones bliver dårligere og dårligere.

Artikel top billede

Smarte mobiler får flere og flere funktioner, men deres antennedesign bliver ikke smartere.

Det er en af konklusionerne i en test af ni udbredte smartphones på det danske marked, skriver fagbladet Ingeniøren.

Standardtesten er udført af antenneprofessor Gert Frølund Pedersen fra Aalborg Universitets Institut for Elektroniske Systemer.

"Jeg var så chokeret over resultaterne, at jeg fik dem bekræftet med flere målinger. Telefonernes antenner bliver dårligere og dårligere," siger han til bladet.

Undersøgelsen viste for eksempel, at både Apple og Samsungs seneste flagskibsmodeller, iPhone 5 og Galaxy S3, har sværere ved at få forbindelse til GSM900-nettet end de tidligere modeller, iPhone 4s og Galaxy S2.

GSM900-nettet anvendes typisk uden for de større byer.

Dårligere batteritid

Det var også Gert Frølund Pedersen, der allerede inden frigivelsen af iPhone 4 kunne se uhensigtsmæssigheder i telefonens antennedesign.

Forudsigelsen holdt vand. Lanceringen fik tilnavnet AntenneGate og pressede Apple til at dele gratis gummibånd ud, som kunne mindske kontakten med den udvendige antenne. Selv om daværende Apple-topchef Steve Jobs mere end antydede, at problemet var minimalt og primært skyldtes den måde, brugerne holdt fast på telefonen.

Gert Frølund Pedersen mener, at producenterne simpelthen har stoppet deres arbejde med at fokusere på at forbedre antennerne.

At antennerne i de smarteste mobiler har svært ved at forbinde sig til mobilnettet ved forskellige frekvensbånd betyder ikke blot, at forbindelsen opleves ringe for brugeren. Han vil også kunne opleve, at batteriet drænes hurtigere for strøm, fordi telefonen bruger flere kræfter på at få kontakt med netværket.

Dårlige antenner i telefonerne kan også betyde, at de danske teleoperatører skal opsætte flere mobilmaster for at kompensere for dårlige signaler.

Læs mere hos Ingeniøren

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

    Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S