Dansk undersøgelse: iPhone 5 og Samsung Galaxy 3 har dårlig antenne og batteritid

Dansk test viser, at antennerne i smartphones bliver dårligere og dårligere.

Artikel top billede

Smarte mobiler får flere og flere funktioner, men deres antennedesign bliver ikke smartere.

Det er en af konklusionerne i en test af ni udbredte smartphones på det danske marked, skriver fagbladet Ingeniøren.

Standardtesten er udført af antenneprofessor Gert Frølund Pedersen fra Aalborg Universitets Institut for Elektroniske Systemer.

"Jeg var så chokeret over resultaterne, at jeg fik dem bekræftet med flere målinger. Telefonernes antenner bliver dårligere og dårligere," siger han til bladet.

Undersøgelsen viste for eksempel, at både Apple og Samsungs seneste flagskibsmodeller, iPhone 5 og Galaxy S3, har sværere ved at få forbindelse til GSM900-nettet end de tidligere modeller, iPhone 4s og Galaxy S2.

GSM900-nettet anvendes typisk uden for de større byer.

Dårligere batteritid

Det var også Gert Frølund Pedersen, der allerede inden frigivelsen af iPhone 4 kunne se uhensigtsmæssigheder i telefonens antennedesign.

Forudsigelsen holdt vand. Lanceringen fik tilnavnet AntenneGate og pressede Apple til at dele gratis gummibånd ud, som kunne mindske kontakten med den udvendige antenne. Selv om daværende Apple-topchef Steve Jobs mere end antydede, at problemet var minimalt og primært skyldtes den måde, brugerne holdt fast på telefonen.

Gert Frølund Pedersen mener, at producenterne simpelthen har stoppet deres arbejde med at fokusere på at forbedre antennerne.

At antennerne i de smarteste mobiler har svært ved at forbinde sig til mobilnettet ved forskellige frekvensbånd betyder ikke blot, at forbindelsen opleves ringe for brugeren. Han vil også kunne opleve, at batteriet drænes hurtigere for strøm, fordi telefonen bruger flere kræfter på at få kontakt med netværket.

Dårlige antenner i telefonerne kan også betyde, at de danske teleoperatører skal opsætte flere mobilmaster for at kompensere for dårlige signaler.

Læs mere hos Ingeniøren

Mere om samme emne

Banedanmark

Cyber Security Manager

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Sæt dit præg på netværksteknologi – bliv en del af vores team i Cyberdivisionen, Hvidovre

Københavnsområdet

Matas A/S

Join Us as Technical Product Owner

Uspecificeret arbejdssted

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Chef til Dataarkitektur og –model i Forsvaret

Københavnsområdet

Event: Cyber Security Festival 2025

Sikkerhed | København

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil