Sådan skal indbakken tæmmes

Her er de nye teknologier, der skal hjælpe dig med at få styr på din indbakke.

Artikel top billede

I slutningen af 1971 sendte den amerikanske ingeniør Ray Tomlinson den første e-mail fra en computer til en anden. Der er nu gået mere end 40 år, og den elektroniske post er blevet hvermandseje. Man skulle ikke tro, at det stadig er muligt at forbedre teknologien. Men flere nystartede firmaer i USA satser på netop dette og forsøger at organisere vores indbakke på en mere intelligent måde.

Faktisk er der ikke sket så meget med den grundlæggende mail-teknologi siden Tomlinsons dage. Det største gennembrud kom måske i 2004, da Google introducerede sin Gmail-tjeneste med hele en gigabyte lagerplads og den smarte funktion, som organiserer beskederne i tråde.

I de seneste år er mængden af mail vokset enormt, og mange bruger nu også e-mail til helt andre ting end det, som var det oprindelige formål. Mange virksomheder organiserer eksempelvis gruppeprojekter med e-mails.

Technology Review fortæller om firmaet Orchestra i Palo Alto, som har udviklet en smartphone-app kaldet MailBox, der forvandler indbakken til en to-do-liste.

Mange brugere gør allerede noget lignende ved at markere mails i indbakken som "ulæste" for at indikere, at de indeholder opgaver, som stadig mangler at blive løst.

MailBox klarer det på en smartere måde. Her kan man vælge, at enkelte mails skal placeres i en "snooze" tilstand, hvor de fjernes midlertidigt fra mappen. Men ligesom et vækkeur, der ringer på et bestemt tidspunkt, dukker beskeden så op igen, når tidsperioden er udløbet.

Man kan også vælge, at beskeder kun skal vises igen, når bestemte betingelser er opfyldt - eksempelvis at brugeren er landet i San Francisco og har registreret sin lokation med telefonen.

Orchestra kritiserer, at mail-protokollerne IMAP og POP slet ikke kan følge med dagens internet.

"Det er tunge protokoller, der er udviklet i nettets tidlige dage. De er overhovedet ikke egnet til det mobile internet," siger firmachef Gentry Underwood.

Et andet nystartet firma, Mail Pilot, forsøger også at organisere alle mails i en slags to-do-liste. I stedet for at markere beskeder som "læst" eller "ulæst" kan man vælge mellem "færdig" eller "ufærdig".

Mail Pilot har samlet omkring 300.000 kroner til sin tjeneste på Kickstarter og tester i øjeblikket systemet i en betatest.

Så er der firmaet Tray i San Francisco, som har udviklet en automatisk assistent, der automatisk lærer at sortere brugernes e-mails alt efter deres kontekst. "Vi lærer ud fra dine e-mails," lyder firmaets motto.

Her er der blandt andet mulighed for at indstille et bestemt autosvar, som kun skal sendes ud, hvis én specifik person sender en mail på et forudindstillet tidspunkt.

Men det største problem for firmaerne er nok, at e-mail er på retur. Der har været stor opmærksomhed omkring den franske it-virksomhed Atos, der har indført en "zero-mail policy", og flere andre virksomheder har også forbudt de ansatte at bruge mail.

Mange opfatter mail som et stort spild af tid og vil hellere bruge messenger eller andre teknologier til direkte kommunikation. Men de nye teknologier kan måske redde mailen eller i det mindste forlænge dens levetid, inden den lander på teknologiens gravplads.

Shure Scandinavia A/S

Signal Processing Developer with Ambitions

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Microsoft Operations Engineer

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Erfaren databasespecialist

Nordjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil