Datacon brændte sig på jysk eventyr

Opkøb af ERP-hus og et mat hardwaremarked sætter tydelige spor i Datacons regnskab. Men nu er vi klar til ny ekspansion, siger direktør.

Artikel top billede

Investeringer i en krisetid er både dyrt og risikabelt. Det må den nordsjællandske enterprise-forhandler Datacon sande efter snart to år præget af et dybfrossent hardwaresalg, en mislykket satsning på det jyske marked plus et offensivt opkøb på ERP-markedet.

Det munder ud i et regnskab for 2011/2012, der efter en årrække med voldsom vækst viser et fald i omsætningen otte procent til 219 millioner kroner. På bundlinien ender det med et beskedent overskud på 230.000 kroner mod sidste års resultat på godt to millioner kroner.

"Det har ikke været noget fedt år, men det positive er, at vi er fuldt beredt til fremtiden. Vi har skåret til og ryddet op, og har gjort os klar til en fornyet ekspansion," siger Datacons direktør Jan Misser om regnskabet, som han betegner som "ikke tilfredsstillende, men acceptabelt".

Den største belastning af regnskabet stammer fra et mislykket forsøg på at opbygge et jysk ben på Datacons salg af infrastruktur og løsninger til enterprisemarkedet. Satsningen faldt sammen med at der midt i 2011 gik dybfrost i hardwaremarkedet, og i april 2012 blev tre sælgere fyret.

"Op til ferien i 2011 så det godt ud, og vi var overbevist om, at nu skulle vi i gang igen. Vi havde ekspanderet vores hardwareforretning kraftigt i årene forud, så vi fortsatte og sagde, at det nu skulle gå ud over Jylland. Men det gik ikke og så måtte vi tage de øretæver, der fulgte med. Det har da nok kostet et par millioner på bundlinien," fortæller Jan Misser.

Det seneste år har også budt på et offensivt skridt med opkøbet af det aarhusianske ERP-hus Attentive, som med nye kunder og 14 konsulenter på Microsofts Dynamics AX har gjort Datacon til landets fjerdestørste forhandler på det produktområde. Det har gjort ERP-løsninger til det største ben i Datacons forretning, og Jan Misser forudser kraftig ekspansion på det område over de næste par år. Opkøbet trækker dog også regnskabet nedad.

"Købsprisen skal afskrives, og så er der en række omkostninger og forpligtelser ved overtagelsen," siger Jan Misser.

"Vi har brugt 2011 og 2012 til at strømline vores forretning. Vi har købt en virksomhed med alt, hvad det indebærer og så har vi haft et falleret forsøg på at skabe en salgsafdeling i det jyske. Men vi har kræfterne og musklerne til det, og så har vi ikke en kapitalfond eller eksterne investorer, der sidder og skriger. Det gør os manøvredygtige. Vi kan sætte penge af, men vi kan også hurtigt komme ud af det," slutter Jan Misser.

Læs mere:

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Sikkerhed | København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

20. januar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse