Datacon brændte sig på jysk eventyr

Opkøb af ERP-hus og et mat hardwaremarked sætter tydelige spor i Datacons regnskab. Men nu er vi klar til ny ekspansion, siger direktør.

Artikel top billede

Investeringer i en krisetid er både dyrt og risikabelt. Det må den nordsjællandske enterprise-forhandler Datacon sande efter snart to år præget af et dybfrossent hardwaresalg, en mislykket satsning på det jyske marked plus et offensivt opkøb på ERP-markedet.

Det munder ud i et regnskab for 2011/2012, der efter en årrække med voldsom vækst viser et fald i omsætningen otte procent til 219 millioner kroner. På bundlinien ender det med et beskedent overskud på 230.000 kroner mod sidste års resultat på godt to millioner kroner.

"Det har ikke været noget fedt år, men det positive er, at vi er fuldt beredt til fremtiden. Vi har skåret til og ryddet op, og har gjort os klar til en fornyet ekspansion," siger Datacons direktør Jan Misser om regnskabet, som han betegner som "ikke tilfredsstillende, men acceptabelt".

Den største belastning af regnskabet stammer fra et mislykket forsøg på at opbygge et jysk ben på Datacons salg af infrastruktur og løsninger til enterprisemarkedet. Satsningen faldt sammen med at der midt i 2011 gik dybfrost i hardwaremarkedet, og i april 2012 blev tre sælgere fyret.

"Op til ferien i 2011 så det godt ud, og vi var overbevist om, at nu skulle vi i gang igen. Vi havde ekspanderet vores hardwareforretning kraftigt i årene forud, så vi fortsatte og sagde, at det nu skulle gå ud over Jylland. Men det gik ikke og så måtte vi tage de øretæver, der fulgte med. Det har da nok kostet et par millioner på bundlinien," fortæller Jan Misser.

Det seneste år har også budt på et offensivt skridt med opkøbet af det aarhusianske ERP-hus Attentive, som med nye kunder og 14 konsulenter på Microsofts Dynamics AX har gjort Datacon til landets fjerdestørste forhandler på det produktområde. Det har gjort ERP-løsninger til det største ben i Datacons forretning, og Jan Misser forudser kraftig ekspansion på det område over de næste par år. Opkøbet trækker dog også regnskabet nedad.

"Købsprisen skal afskrives, og så er der en række omkostninger og forpligtelser ved overtagelsen," siger Jan Misser.

"Vi har brugt 2011 og 2012 til at strømline vores forretning. Vi har købt en virksomhed med alt, hvad det indebærer og så har vi haft et falleret forsøg på at skabe en salgsafdeling i det jyske. Men vi har kræfterne og musklerne til det, og så har vi ikke en kapitalfond eller eksterne investorer, der sidder og skriger. Det gør os manøvredygtige. Vi kan sætte penge af, men vi kan også hurtigt komme ud af det," slutter Jan Misser.

Læs mere:

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil