Hver tiende er truet af internet-afhængighed

Mere end hver tiende af de helt unge risikerer at blive ramt af internet-afhængighed, konstaterer en ny EU-rapport.

Artikel top billede

En ny EU-betalt undersøgelse beskæftiger sig med det såkaldte Internet Addictive Behavior eller IAB, hvor den enkelte ikke længere er i stand til at styre sit brug af nettet og forsømmer sine sociale kontakter og andre aktiviteter for at isolere sig selv fuldstændig foran computeren. Forskere fra syv europæiske lande har deltaget i undersøgelsen, som beskæftiger sig med aldersgruppen fra 14 til 17 år.

I gennemsnit er det lidt mere end hver tiende af de unge, som er i risikogruppen for internet-afhængighed. Der er store forskelle mellem de enkelte lande. I Spanien er det mere end hver femte, der risikerer at blive ramt af internet-afhængighed, mens det kun er én ud af 15 i Island.

Der er en lidt højere sandsynlighed for internet-afhængighed hos de unge drenge end hos pigerne, og de 14-15-årige har også større risiko end dem, der er lidt ældre.

I de undersøgte lande er det 1,2 pct. af de unge, som allerede er afhængige af nettet. Det er især de brugere, der tilbringer mest tid på sociale netværk og online-spil.

Forskerne har også set nærmere på, hvordan adfærden ændrer sig. De pågældende klarer sig dårligt i skolen, og de har svært ved at relatere til andre mennesker.

Næsten halvdelen af de unge tilbringer mere end to timer på sociale netværk på en normal skoledag. Mange spiller om penge på nettet og det ser ud til, at grænsen til ludomani er rimelig flydende.

Forskerne har interviewet 124 unge, som falder i kategorien for internet-afhængighed. Nogle af dem tilbringer så meget tid online, at de reelt er "fanget" foran computeren, fordi de bliver mobbet i det virkelige verden eller synes at det er kedeligt. De har slet ikke lyst til at foretage sig andet end at sidde foran computeren.

Det kan være svært at komme ud af internet-afhængighed, men det er lettest for dem, der både er aktive online og offline, påpeger forskerne. Mange brugere opdager selv, at de er fanget i en online-fælde og ender med at trække stikket til sidst.

Mere om samme emne

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil