Matas: Du SKAL modtage vores nyhedsbrev

Lovligt at presse sine kunder til at modtage emails.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Det er både god stil og i overensstemmelse med loven at tilbyde sine nyhedsbrevsmodtagere en nem mulighed for at kunne afmelde nyhedsbreve.

Men det kan man ikke hos Matas.

Matas, der driver en af landets største fordelsklubber, Club Matas, skriver specifikt i bunden af nyhedsbreve, at man skal opsige sit medlemskab for at slippe for emails (se eksempel på mail til højre).

Forbrugerombudsmanden har før kaldt det i strid med markedsføringsloven, hvis nyhedsbreve ikke kan afmeldes.

I loven står der specifikt, at: "Erhvervsdrivende bør...give modtageren mulighed for at tilbagekalde samtykket".

Men hos Matas vil man holde fast i sin afmeldings-politik.

"Når man melder sig ind i Club Matas, får man tydeligt at vide, at det en klub, man melder sig ind i, og at det er en del af klubbens basis-vilkår, at man får nyhedsbrevet. Man kan både fravælge den elektroniske avis og Club M (tilbud fra 3. parts leverandører, red.). Men nyhedsbrevet er en del af basispakken," forklarer informationschef Henrik Engberg Johannsen.

Han mener, at langt størstedelen af klubbens især kvindelige medlemmer ikke ser nogen gene i at modtage nyhedsbrevet, fordi det kun dukker op cirka hver 14. dag, og fordi der ifølge ham bliver informeret tydeligt om betingelsen ved tilmeldingen.

Det er ikke ulovligt

Forbrugerombudsmanden har faktisk modtaget én klage på grund af email-tvangen.

Men den ensomme klage har ikke fået ombudsmanden til at tage problematikken op som en sag. Ved ComONs henvendelse vil ombudsmandens ansatte heller ikke kommentere den konkrete sag, men den måde Matas fortolker reglerne på, er sandsynligvis lovlig.

Selv om det kræver en opsigelse af sit medlemskab, så er der en tydelig mulighed for at afmelde sig yderligere elektronisk post: Man kan bare opsige sit medlemskab.

Men selv om I overholder regler og retningslinjer, risikerer I jo stadig, at folk melder jer til spam, fordi de ikke er interesseret i mailen. Er I ikke bekymrede for at blive kategoriseret som spam?

"Nej, det er ikke en problemstilling, vi oplever," siger informationschef Henrik Engberg Johannsen.

"Det er ikke sådan, at vi tvinger dig til at tage imod alt muligt. Men nyhedsbrevet er en fast del af basisklubben og en afgørende mulighed for at informere om, hvilke fordele man kan få," siger informationschefen.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Publicis Sapient

    Order Management er hjertet i omnichannelstrategien

    Publicis Sapient og IBM bygger globale, fleksible og skalerbare OMS-løsninger med fokus på kundeoplevelsen – og i Danmark er Pandora et skoleeksempel.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S