Matas: Du SKAL modtage vores nyhedsbrev

Lovligt at presse sine kunder til at modtage emails.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Det er både god stil og i overensstemmelse med loven at tilbyde sine nyhedsbrevsmodtagere en nem mulighed for at kunne afmelde nyhedsbreve.

Men det kan man ikke hos Matas.

Matas, der driver en af landets største fordelsklubber, Club Matas, skriver specifikt i bunden af nyhedsbreve, at man skal opsige sit medlemskab for at slippe for emails (se eksempel på mail til højre).

Forbrugerombudsmanden har før kaldt det i strid med markedsføringsloven, hvis nyhedsbreve ikke kan afmeldes.

I loven står der specifikt, at: "Erhvervsdrivende bør...give modtageren mulighed for at tilbagekalde samtykket".

Men hos Matas vil man holde fast i sin afmeldings-politik.

"Når man melder sig ind i Club Matas, får man tydeligt at vide, at det en klub, man melder sig ind i, og at det er en del af klubbens basis-vilkår, at man får nyhedsbrevet. Man kan både fravælge den elektroniske avis og Club M (tilbud fra 3. parts leverandører, red.). Men nyhedsbrevet er en del af basispakken," forklarer informationschef Henrik Engberg Johannsen.

Han mener, at langt størstedelen af klubbens især kvindelige medlemmer ikke ser nogen gene i at modtage nyhedsbrevet, fordi det kun dukker op cirka hver 14. dag, og fordi der ifølge ham bliver informeret tydeligt om betingelsen ved tilmeldingen.

Det er ikke ulovligt

Forbrugerombudsmanden har faktisk modtaget én klage på grund af email-tvangen.

Men den ensomme klage har ikke fået ombudsmanden til at tage problematikken op som en sag. Ved ComONs henvendelse vil ombudsmandens ansatte heller ikke kommentere den konkrete sag, men den måde Matas fortolker reglerne på, er sandsynligvis lovlig.

Selv om det kræver en opsigelse af sit medlemskab, så er der en tydelig mulighed for at afmelde sig yderligere elektronisk post: Man kan bare opsige sit medlemskab.

Men selv om I overholder regler og retningslinjer, risikerer I jo stadig, at folk melder jer til spam, fordi de ikke er interesseret i mailen. Er I ikke bekymrede for at blive kategoriseret som spam?

"Nej, det er ikke en problemstilling, vi oplever," siger informationschef Henrik Engberg Johannsen.

"Det er ikke sådan, at vi tvinger dig til at tage imod alt muligt. Men nyhedsbrevet er en fast del af basisklubben og en afgørende mulighed for at informere om, hvilke fordele man kan få," siger informationschefen.

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Sikkerhed | Aarhus C

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

22. januar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil