Det surfer vi efter i 10 kilometers højde

Norwegian har de seneste par år tilbudt passagererne gratis internet om bord på sine fly. Men hvilke websider er mest populære oppe over skyerne? Få svaret her.

Artikel top billede

(Foto: Mikkel William Nielsen)

Det er næsten to år siden, Norwegian satte sine første fly med gratis Wi-Fi på vingerne.

I dag er 50 af flyselskabets maskiner udstyret med trådløst internet, der virker, når lyset i skiltet med 'spænd sikkerhedsbæltet' går ud.

Men hvad surfes der egentlig efter i de højere luftlag?

Ifølge Boris Bubresko, der er Head of Business Development i Norwegian, er svaret simpelt: Facebook.

25 procent af al datatrafikken bruges på det sociale netværk, og det er derfor en klar nummer et.

På andenpladsen kommer Google og derefter netaviser som Ekstrabladet.dk. Når det gælder apps, er Instagram et hit i luften.

Formentlig fordi passagerne gerne vil poste et billede fra flyet og fortælle omverdenen, at de er på vej på ferie.

Boris Bubresko er særlig glad for, at så mange vælger at bruge Facebook:

"De fortæller selv, at de er ude at flyve, og det er gratis reklame for Norwegian," siger han.

Samtidig ser Boris Bubresko Wi-Fi-flyene som en måde at lokke kunder til, for som han forklarer:

"Lave priser er nemme at konkurrere på."

I øjeblikket er der kun få flyselskaber i Europa, der tilbyder gratis trådløst internet i 10 kilometers højde, og det er med til at skille Norwegian ud fra flokken.

Frem med boremaskinen

Det er dog ikke helt simpelt at få installeret trådløst netværk i et fly. Det kræver i Norwegians tilfælde, at et fly sendes til en hangar i Budapest, hvor det får lov at holde i fem dage, mens der bores 2.000 huller i maskinen, og al elektronikken installeres.

Derefter følger en bureaukratisk slåskamp, hvor flyselskabet skal have tilladelse til at bruge Wi-Fi i luften hos de lande, som der flyves over. I øjeblikket nægter eksempelvis Tyrkiet at lade Norwegian bruge Wi-Fi i landets luftrum.

Det går lidt langsomt

Hvis du har prøvet at surfe på nettet i et fly fra Norwegian, har du muligvis bemærket, at hastigheden kan være virkelig langsom. Det skyldes, at det kun er en otte Mbit-forbindelse, som deles af alle passagerer.

Ifølge Norwegian benytter cirka en tredjedel af passagererne på en flyvetur Wi-Fi, og derfor er der hård kamp om datatrafikken, når der skal logges på Facebook.

De mange enheder koblet til Wi-Fi-forbindelsen er et problem, hvis du gerne vil se en streamet film eller web-tv, da det kræver en hurtig og stabil forbindelse.

I øjeblikket arbejder Norwegian derfor på en løsning, hvor flyene tankes op med 300 timers video og tv-serier.

Fordelen er, at indholdet hentes lokalt og ikke fra nettet, og dermed burde de levende billeder glide hen over iPad'en eller mobilskærmen uden at hakke.

Det vil koste cirka 50 kroner at leje film.

På længere sigt er der også planer om at vise direkte tv mod betaling.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Andre events | København Ø

People Tech 2025 – hvor HR møder IT

Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S