Det surfer vi efter i 10 kilometers højde

Norwegian har de seneste par år tilbudt passagererne gratis internet om bord på sine fly. Men hvilke websider er mest populære oppe over skyerne? Få svaret her.

Artikel top billede

(Foto: Mikkel William Nielsen)

Det er næsten to år siden, Norwegian satte sine første fly med gratis Wi-Fi på vingerne.

I dag er 50 af flyselskabets maskiner udstyret med trådløst internet, der virker, når lyset i skiltet med 'spænd sikkerhedsbæltet' går ud.

Men hvad surfes der egentlig efter i de højere luftlag?

Ifølge Boris Bubresko, der er Head of Business Development i Norwegian, er svaret simpelt: Facebook.

25 procent af al datatrafikken bruges på det sociale netværk, og det er derfor en klar nummer et.

På andenpladsen kommer Google og derefter netaviser som Ekstrabladet.dk. Når det gælder apps, er Instagram et hit i luften.

Formentlig fordi passagerne gerne vil poste et billede fra flyet og fortælle omverdenen, at de er på vej på ferie.

Boris Bubresko er særlig glad for, at så mange vælger at bruge Facebook:

"De fortæller selv, at de er ude at flyve, og det er gratis reklame for Norwegian," siger han.

Samtidig ser Boris Bubresko Wi-Fi-flyene som en måde at lokke kunder til, for som han forklarer:

"Lave priser er nemme at konkurrere på."

I øjeblikket er der kun få flyselskaber i Europa, der tilbyder gratis trådløst internet i 10 kilometers højde, og det er med til at skille Norwegian ud fra flokken.

Frem med boremaskinen

Det er dog ikke helt simpelt at få installeret trådløst netværk i et fly. Det kræver i Norwegians tilfælde, at et fly sendes til en hangar i Budapest, hvor det får lov at holde i fem dage, mens der bores 2.000 huller i maskinen, og al elektronikken installeres.

Derefter følger en bureaukratisk slåskamp, hvor flyselskabet skal have tilladelse til at bruge Wi-Fi i luften hos de lande, som der flyves over. I øjeblikket nægter eksempelvis Tyrkiet at lade Norwegian bruge Wi-Fi i landets luftrum.

Det går lidt langsomt

Hvis du har prøvet at surfe på nettet i et fly fra Norwegian, har du muligvis bemærket, at hastigheden kan være virkelig langsom. Det skyldes, at det kun er en otte Mbit-forbindelse, som deles af alle passagerer.

Ifølge Norwegian benytter cirka en tredjedel af passagererne på en flyvetur Wi-Fi, og derfor er der hård kamp om datatrafikken, når der skal logges på Facebook.

De mange enheder koblet til Wi-Fi-forbindelsen er et problem, hvis du gerne vil se en streamet film eller web-tv, da det kræver en hurtig og stabil forbindelse.

I øjeblikket arbejder Norwegian derfor på en løsning, hvor flyene tankes op med 300 timers video og tv-serier.

Fordelen er, at indholdet hentes lokalt og ikke fra nettet, og dermed burde de levende billeder glide hen over iPad'en eller mobilskærmen uden at hakke.

Det vil koste cirka 50 kroner at leje film.

På længere sigt er der også planer om at vise direkte tv mod betaling.

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly