Microsoft til forhandlere: Flere penge for at sælge Office i skyen

Microsoft lokker med højere betaling til forhandlere, der sælger cloud-versionen af Office. Og så får forhandlerne nu endelig lov til selv at fakturere cloud-kunderne.

Artikel top billede

Microsoft åbner i slutningen af denne måned for den fulde udgave af den nye Office-pakke til erhvervskunder. Ved samme lejlighed falder der lidt flere penge af til de forhandlere, som sender deres Office-kunder op i skyen.

Hidtil har forhandlere fået et fee på op til 20 procent af kundernes købspris for det cloudbaserede Office 365. Betalingen har været stykket sammen af et grundfee på 12 procent af kundens betaling i det første år plus forskellige bonus-muligheder på otte procent.

Det ændres nu, så forhandlerne starter på 16 procent med tilsvarende ekstrabetaling, som kan bringe fee'et op på 24 procent af den fakturerede pris, fortæller salgschef for cloud i Microsoft Danmark Thomas Friis Formann.

Han vil dog hellere tale om de muligheder, som forhandlerne har for at sælge andre ydelser og bygge løsninger rundt om det nye Office-koncept, hvor kontorpakken altså nu kan leveres til kunderne i en kombination af klassisk on premise-installation, cloud-baseret software-as-a-service og software-streaming.

"Office-pakken er stadig et selvstændigt produkt, men er samtidig en kernedel af Office 365. Hovedforretningen for partnerne er stadig at levere yderligere værdi og løsninger på toppen af vores software," siger Thomas Friis Formann.

Han peger også på, at den nye salgsmodel, hvor Office leveres til kunderne gennem distributører og forhandlere, giver nye forretningsmuligheder for forhandlerne.

Microsoft annoncerede sidste sommer, at man gik væk fra den direkte fakturering af kunder, som købte Office 365, og at man fremover ville give forhandlerne lov til selv at fakturere kunden. Det er den salgsmodel, som nu indfases.

I den nye version af Office, som blev frigivet tirsdag i denne uge, lægger Microsoft op til en abonnements-model med en fast årlig betaling i stedet for den klassiske model, hvor kunderne én gang for alle køber en licens med retten til at installere Office. Til gengæld får kunderne løbende opdateret softwaren til den seneste version.

En anden nyskabelse er, at både privat- og erhvervskunder kan få adgang til at installere Office på op til fem forskellige enheder - pc, tablet og mobiltelefon.

For erhvervskunder, der i dag er i skyen med Office 365, kommer det nye produkt til at lyde det mundrette navn Office Profesional Plus 2013.

Privatkunder kan købe den nye version af Office i en cloududgave under navnet Office 365 Home Premium.

Læs mere:

Navnenyt fra it-Danmark

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil