Det bør ikke tage meget mere end to sekunder at loade en almindelig webbutik. Men det gør det mange steder.
Analysevirksomheden Digicure har for anden gang målt load-tiden hos danske e-butikker - og hastigheden blandt de målte hjemmesider er blevet langsommere.
Den gennemsnitlige svartid for en netbutik er blevet længere. Den gennemsnitlige svartid i landets store webbutikker er nu 3,63 sekunder. For et år siden var tallet 3,13 sekunder.
Vi spilder altså mere tid på at vente på webbutikkerne, der burde gå deres tekniske setup og hosting-forhold igennem for at få fjernet de tekniske stopklodser.
Den langsomste i klassen
Den langsomste loader i undersøgelsen var Stadium.dk og nogle elektronikbutikker, der skulle bruge over fem sekunder på at finde siden frem.
De hurtigste, DINsport, Merlin og Happii, holdt sig omkring to sekunder. Se flere tal i kolonnen til højre.
"En side bør højst være to sekunder om at blive vist. Er ventetiden længere, klikker brugerne mindre på siden eller forlader den, fordi de bliver utålmodige. Det giver en dårlig oplevelse for kunden og mindre omsætning i butikken," siger direktør Jesper Helbrandt fra Digicure.
En langsom loadtid kan også betyde noget i forhold til Googles indeksering af en hjemmeside.
Men butikkerne bør være mest bekymrede over, at langsom loadtid kan aflæses direkte i salgstallene.
Jesper Helbrandt henviser til forsøg hos Amazon, der viste, at en forbedring af svartiden med et 0,1 sekund giver en forbedring af omsætningen på en procent.
Se alle tallene fra den aktuelle og den to år gamle måling hos Digicure.
Annonceindlæg fra Novataris
Stærk kodebase gør din udvikling nemmere
Sådan giver CBB deres kunder frihed til nemt at skifte mellem streamingtjenester i deres teleabonnement.
Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?
Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.