Hostingforhandler køber to konkurrenter

Dagene er snart talte for de mindre udbydere, siger hosting-direktør, der netop er blevet opkøbt af en større konkurrent.

Artikel top billede

Kundernes stigende krav og behov for store investeringer gør det svært at være en lille spiller på hostingmarkedet. Den udvikling har selskabet bag de to hostingbrands Webglobe og ServerHosting nu taget konsekvensen af og har solgt firmaet til Zitcom i Skanderborg, som blandt andet står bag Wannafind.

Direktør Pelle Martin Smidt fra Zitcom siger, at stigende krav til sikkerhed, certificeringer og tekniske kompetencer gør det stadigt sværere at matche efterspørgslen i markedet.

"De to brands har været begrænset af deres størrelse, og det har gjort det svært for dem at møde kundernes ønsker. Med opkøbet får de adgang til en bredere produktpalette. ServerHosting og WebGlobe har over de seneste par år fået skabt sig et godt navn i branchen, og selskabet har vist flotte økonomiske resultater. Alle aktiviteter i selskabet ligner på den ene eller anden måde dem, vi udbyder i Zitcom, og derfor er vi et godt match," siger Pelle Martin Smidt.

Hos WebGlobe siger direktør Thomas Bonde, at mange hostingudbydere står ved en skillevej, hvor man skal vælge mellem at kaste sig ud i store investeringer eller at blive en del af en større butik.

"Dagene for traditionelle dedikerede serverløsninger, som vores forretning er baseret på, er snart talte," siger Thomas Bonde, som glæder sig til at blive en del af Zitcom, hvor WebGlobe og ServerHosting fortsætter som selvstændige brands.

Med sig i bagagen har WebGlobe og ServerHosting omkring 3000 kunder og en årlig omsætning på omkring fem millioner, som skal lægges oven i Zitcoms cirka 65 millioner kroner.

En stor del af Zitcoms forretning er baseret på salg gennem partnere, som selskabet ifølge Pelle Martin Smidt i dag har cirka 1.000 af.

"Vores partnere spænder fra it-forhandlere, webbureauer og mindre konsulenthuse, der laver back up-løsninger. Det kan også være den lokale it-forretning, som tidligere har leveret hardware, men som nu er gået over til at sælge hostede services, hvor vi så er leverandøren bagved," siger Pelle Martin Smidt.

Læs mere:

G. Tscherning A/S

IT & Digitaliseringsansvarlig

Københavnsområdet

KMD A/S

Project Director

Københavnsområdet

Banedanmark

Systemudvikler (backend)

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S