Mange tager en ferie fra Facebook

Hver tredje Facebook-bruger har taget en frivillig pause fra det sociale netværk på flere uger, fortæller ny undersøgelse.

Artikel top billede

Det kan være meget anstrengende at følge med i vennernes liv på Facebook og holde sin profil opdateret med alle de små og store ting, som man ønsker at dele med resten af verden. Derfor er det måske ikke så overraskende, at hver tredje Facebook-bruger har valgt at holde en frivillig ferie fra det sociale netværk i en periode på adskillige uger. Det fortæller en ny undersøgelse fra Pew Internet and American Life Project.

Det er kun amerikanske Facebook-brugere, der har deltaget i undersøgelsen, men resultaterne kan formentlig også overføres til resten af verden. Det er 61 pct. af de adspurgte, der har taget ugelange pauser fra det sociale netværk. Blandt de mest hyppige årsager nævnes mangel på tid eller interesse, for meget negativt indhold eller konflikter på det sociale netværk, kedsomhed eller problemer med sikkerheden.

En del af brugerne føler, at de tilbringer for meget tid på det sociale netværk og er altså bange for at komme ind i en form for afhængighed, mens en mindre gruppe (4 pct.) synes, at deres privatliv er for eksponeret online.

Den nye undersøgelse bekræfter også, at Facebook faktisk mister brugere. Blandt dem, som ikke bruger det sociale netværk, svarer hver femte, at de har haft en konto og efterfølgende slettet den. Det begrundes typisk med, at Facebook er en tidsrøver, eller at der kommer for mange beskeder.

Alligevel ser det ud til, at Facebook bliver brugt mere intensivt end tidligere. Det er 41 pct. af de adspurgte Facebook-brugere, der er på tjenesten hver dag, og det er steget fra 33 pct. i august 2011. Det er især kvinderne, der bruger mere tid på det sociale netværk.

Kun tre procent af de adspurgte siger dog, at de regner med at bruge tjenesten endnu mere fremover, og kun otte procent af dem uden Facebook forventer, at de vil melde sig til det sociale netværk. Så det ser ud til, at potentialet for vækst er begrænset - i hvert fald i USA.

I aldersgruppen mellem 18 og 29 år er det ligefrem 38 procent, som forventer (eller måske bare håber), at de kommer til at tilbringe mindre tid på det sociale netværk fremover.

Event: Computerworld Cloud & AI Festival

Digital transformation | Ballerup

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly