Spørg dine kunder til råds med denne sms-tjeneste

Dansk web-iværksætter får million-investering til at udvikle billige, mobile markedsundersøgelser.

Artikel top billede

Både McDonald's, Ebay og Carlsberg har set lyset i danske Opeepl Insights. Det har fået en dansk investor til at kaste et millionbeløb efter iværksætterfirmaet.

Opeepl Insights laver mobile markedsundersøgelser, der adskiller sig fra traditionelle markedsundersøgelser på farten. Via Opeepl kan man lynhurtigt udsende spørgsmål til repræsentative grupper via sms - og på den måde få input til nye produkter eller markedets opfattelse af aktuelle kampagner eller produkter.

"Man kan sige, at sms er en gammel teknologi, men det er stadig den mest udbredte platform. Den har den fordel, at folk oftest med det samme kigger, når de modtager en sms. Det gør, at man kan få nogle lynhurtige besvarelser. Og så er det meget repræsentativt," fortæller stifter og direktør Morten Korch-Haahr til ComON.

Han peger på, at smartphones trods meget omtale stadig kun har en udbredelse på 47 procent i Danmark, og derfor vil man ikke få svar fra en repræsentativ gruppe, hvis man for eksempel brugte apps.

Vi skal kopiere Googles succes

Millioninvesteringen skal blandt andet anvendes til at forfølge en markedsmodel, der minder om Google Adwords. Opeepl vil være markedsanalysernes svar på "Google Adwords".

"Google Adwords fik selv de lokale håndværkere til at købe annoncer, fordi de prismæssigt blev tilgængelige for dem. Det samme ser vi en mulighed for med markedsanalyser, der nemt kan koste 20.000-25.000 kroner at lege med," siger Morten Korch-Haahr.

Hans undersøgelser er nede på et niveau omkring 700 kroner per undersøgelse.

Derfor holder eBay og McDonalds af os

Siden starten i september sidste år har både Carlsberg, McDonald's, eBay og Go´Aften Danmark testet den danske SaaS-baserede tjeneste, hvor firmaerne via web kan udsende sms'er til et repræsentativt panel - på under en time. Både til markedsundersøgelser og eller meningsmålinger.

Det har eBay for eksempel anvendt til at få svar på brugernes umiddelbare indtryk af nye funktioner, som firmaets udviklere brainstormede på. Hos Carlsberg har man anvendt teknologien til at måle, hvilke af deres sponsorater der var mest effektive. McDonald's har fået svar på, hvordan kunderne opfattede nye ting på menukortet.

Millionbeløbet er hemmeligt. Det samme er navnet på den danske angel investor, der har leveret det.

Opeepl har kontor hos det ambitiøse kontorfællesskab Founders House i indre København. ComON har tidligere besøgt stedet:

Se også:

Besøg hos 13 fremadstormende iværksætterfirmaer

Læses lige nu

    Supporters A/S

    It-driftskonsulent på Sjælland

    Region Sjælland

    Økonomistyrelsen

    Product Owner til RejsUd

    Københavnsområdet

    Capgemini Danmark A/S

    Open Application (Denmark)

    Midtjylland

    Annonceindlæg fra Systematic

    Systematic og Helsing vil gøre droner til en integreret del af fremtidens beredskab

    Samarbejdet mellem Systematic og Helsing skal styrke Europas kontrol over egne forsvarsdata – og bringe militær og civil sikkerhed tættere sammen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job