Spørg dine kunder til råds med denne sms-tjeneste

Dansk web-iværksætter får million-investering til at udvikle billige, mobile markedsundersøgelser.

Artikel top billede

Både McDonald's, Ebay og Carlsberg har set lyset i danske Opeepl Insights. Det har fået en dansk investor til at kaste et millionbeløb efter iværksætterfirmaet.

Opeepl Insights laver mobile markedsundersøgelser, der adskiller sig fra traditionelle markedsundersøgelser på farten. Via Opeepl kan man lynhurtigt udsende spørgsmål til repræsentative grupper via sms - og på den måde få input til nye produkter eller markedets opfattelse af aktuelle kampagner eller produkter.

"Man kan sige, at sms er en gammel teknologi, men det er stadig den mest udbredte platform. Den har den fordel, at folk oftest med det samme kigger, når de modtager en sms. Det gør, at man kan få nogle lynhurtige besvarelser. Og så er det meget repræsentativt," fortæller stifter og direktør Morten Korch-Haahr til ComON.

Han peger på, at smartphones trods meget omtale stadig kun har en udbredelse på 47 procent i Danmark, og derfor vil man ikke få svar fra en repræsentativ gruppe, hvis man for eksempel brugte apps.

Vi skal kopiere Googles succes

Millioninvesteringen skal blandt andet anvendes til at forfølge en markedsmodel, der minder om Google Adwords. Opeepl vil være markedsanalysernes svar på "Google Adwords".

"Google Adwords fik selv de lokale håndværkere til at købe annoncer, fordi de prismæssigt blev tilgængelige for dem. Det samme ser vi en mulighed for med markedsanalyser, der nemt kan koste 20.000-25.000 kroner at lege med," siger Morten Korch-Haahr.

Hans undersøgelser er nede på et niveau omkring 700 kroner per undersøgelse.

Derfor holder eBay og McDonalds af os

Siden starten i september sidste år har både Carlsberg, McDonald's, eBay og Go´Aften Danmark testet den danske SaaS-baserede tjeneste, hvor firmaerne via web kan udsende sms'er til et repræsentativt panel - på under en time. Både til markedsundersøgelser og eller meningsmålinger.

Det har eBay for eksempel anvendt til at få svar på brugernes umiddelbare indtryk af nye funktioner, som firmaets udviklere brainstormede på. Hos Carlsberg har man anvendt teknologien til at måle, hvilke af deres sponsorater der var mest effektive. McDonald's har fået svar på, hvordan kunderne opfattede nye ting på menukortet.

Millionbeløbet er hemmeligt. Det samme er navnet på den danske angel investor, der har leveret det.

Opeepl har kontor hos det ambitiøse kontorfællesskab Founders House i indre København. ComON har tidligere besøgt stedet:

Se også:

Besøg hos 13 fremadstormende iværksætterfirmaer

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Sikkerhed | København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    20. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S