Sådan vil HP styrke salget gennem forhandlere

HP Danmark vil bruge flere kræfter på at hjælpe sine forhandlere. Og så skal vi være hurtigere til at træffe beslutninger, lyder det.

Artikel top billede

Hardwareproducenten HPs danske afdeling er på vej gennem et større make-over af sin forhandler-strategi for at tilføre mere power til salget gennem forhandlere. Og det gælder både salget gennem de helt store forhandlere, og de forhandlere, som er rettet mod kunder i SMB- og midmarket-segmentet.

"Vi afsætter flere rent danske ressourcer til at håndtere hele vores kanalforretning blandt andet med hjælp til at lave salgskampagner og forretningsplaner for vores partnere," siger enterprise kanalchef i HP Danmark, Torben Færch.

En del af øvelsen går ifølge HP ud på at stille skarpt på de enkelte forhandleres behov, alt efter hvilke markeder de henvender sig til.

Øverst i pyramiden er fortsat en række enterprise-partnere, som har muskler og certificeringer til at betjene meget store danske kunder.

I mellem-markedet arbejder HP med 20-30 strategiske partnere som skal håndtere størstedelen af salget til denne type kunder.

Men også i den lave ende af markedet sætter HP nu foden på speederen. Omkring 700 forhandlere bliver nu tilknyttet den del af producentens forhandler-program, som internt i HP går under betegnelsen SBSO (Small Business/SmallOffice). Den type forhandlere kan ifølge HP se frem til enklere og stærkere kontakt til producenten.

"De 700 partnere får en god og stærk dækning både via direkte kontakt og via mails og en særlig web-portal," siger pc- og printkanalchef Thomas Persson, som understreger, at HP over en bred front tilfører sin forhandler-kanal flere ressourcer.

"Endelig vil vi videreudvikle vores OER-partnere (Office Equipment Retail, red.), så de kan supplere deres eksisterende salg af blæk, toner og andre supplies-prrdukter med printer- og pc hardware," siger Thomas Persson.

Læs mere:

En myte at alt bliver bestemt i Stockholm

Den nye stil i HP skal samtidig gøre op med, hvad Thomas Persson betegner som "myten" om, at alt i HP bliver bestemt i Stockholm.

"Vi ved godt, at nogle forhandlere har siddet med en fornemmelse af, at alt for mange af vores beslutninger er blevet taget i Stockholm. Men det er en myte. Der er intet hovedkontor i Stockholm. Vi har haft en skandinavisk organisation, men beslutninger er i høj grad blevet taget lokalt," siger Thomas Persson og fortæller, at HP Danmark siden nytår har refereret direkte til den vesteuropæiske region (GWE - Great Western Europe), som i forhold til salgsarbejdet i øvrigt kun skal tages i ed i forbindelse med større enterprise-ordrer.

På retailmarkedet fastholder HP dog en fælles skandinavisk salgsorganisation af den enkle grund at de største spillere som eksempelvis Elgiganten og Expert netop opererer på tværs af de skandinaviske lande.

"Men under alle omstændigheder skal vi være agile og i stand til at træffe hurtige beslutninger, så vores partnere ikke mærker forskel på, hvor de enkelte beslutninger bliver taget," siger Thomas Persson.

Læs mere:

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Logistisk sagsbehandler til Cyberdivisionen

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Network Engineer

    Nordjylland

    Lindhardt og Ringhof

    Erfaren softwareudvikler .Net

    Københavnsområdet

    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Jura | København Ø

    Compliance Day 2025

    Få de nyeste indsigter fra eksperter om, hvordan du navigerer i et komplekst compliance-landskab, når vi samler viden om alt fra NIS2, AI Act, CRA, DORA til GDPR og SCHREMS2.

    Sikkerhed | Klampenborg

    Årets CISO 2025

    Danmarks stærkeste program om cybersikkerhed. Mød finalisterne til Årets CISO 2025, hør aktuelle oplæg og få skarpe indsigter i sikkerhed, systemer og ledelse. Tilmeld dig og bliv opdateret på it-sikkerhed i praksis.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Oleksandra Kolesnyk som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Thisted. Hun har tidligere beskæftiget sig med uddannelsen, da hun startede den hos Bestseller i Spanien - hun viderefører den nu hos netIP. Nyt job
    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job