Microsoft får patent på selvrensende skærm

Nu skal touch-skærme renses automatisk med UV-lys.

Artikel top billede

Den store trend på computer-markedet hedder "touch". Mange af de nye bærbare computere har berøringsfølsom skærm. Windows 8 er allerede forberedt til touch, og selv Ubuntu Linux kommer i nye touch-venlige versioner.

Det er en kendt sag, at tastaturer kan gemme på mange bakterier, og nu kommer problemet også til at gælde for vores skærme. En undersøgelse fra Rigshospitalet viste da også tilbage i 2006, at et tastatur indeholder flere colibakterier end et toiletbræt.

Nu har Microsoft fundet en løsning på, hvordan touch-skærme kan holdes fri for bakterier. Microsoft har fået patent på en metode til automatisk desinficering af berøringsfølsomme skærmpaneler.

Det skal gøres med UV-lys, som sendes fra en lyskilde bag panelet. Dette UV-lys bliver så blokeret af et reflekterende lag, så det ikke skinner ud af skærmen.  

Det rensende lys trænger først igennem, når brugeren rører ved skærmen med en finger, og det sørger så for at desinficere overfladen og fingerspidsen.

Microsoft mener, at metoden især kan være anvendelig til touch-terminaler og andre offentlige computere, hvor mange mennesker rører ved den samme skærm.

Det tyder på, at Microsoft er meget optaget af renlige computere. Tilbage i oktober 2011 fik Microsoft et patent på en lignende skærm med UV-lys. Her er det hele skærmen (og brugeren), der bliver badet i UV-lys. Derfor skal det kun tændes, når skærmen står ubrugt.

Men indtil videre er det kun patenter og ikke færdige produkter. Man kan allerede købe renseservietter til smartphones og tablet-pc'erne, der skal dræbe bakterier. Men Apple advarer om, at man kan risikere at beskadige touch-skærmen.

Et Kickstarter-projekt har samlet penge til en oplader, PhoneSoap, der også skal rense din telefon.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra 7N A/S

    7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

    Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job