De unge synes at Microsoft er cool

Hvorfor har Microsoft fået flere unge fans?

Artikel top billede

Foto: BillSelak/Flickr (Foto: Kasper Klovn)

Selv om Surface og Windows 8 stadig mangler at bevise deres værd som salgssucceser, har de måske allerede givet Microsoft bonus på en anden konto.

Imagekontoen.

I en amerikansk undersøgelse svarer 50 procent af de 853 unge mellem 18 og 29 år, at de opfatter Microsoft som "mere cool", end firmaet var for bare et eller to år siden.

Det lyder måske ikke imponerende, men til sammenligning mener de samme unge, at hverken Facebook eller Twitter er steget lige så meget i deres collness-faktor som Microsoft. De to firmaer opnåede kun procent-scoringer på 42 og 47 procent.

Undersøgelsen kigger altså kun på, stigningen inden for de seneste år.

Tæsker ikke Apple eller Android

Men selv om Microsoft altså i de unges øjne har en lidt sejere profil end tidligere år, slår firmaet ikke Apple, der blandt 60 procent af de adspurgte fremstår mere cool end tidligere år.

Og endnu længere er der op til Android-varemærket, som 70 procent af de adspurgte ser som mere "cool" end forrige år.

Det skriver Reuters om undersøgelsen, som firmaet selv står bag. I alt 4800 personer deltog i image-undersøgelsen.

Det er i øvrigt ikke nærmere defineret, hvad de unge mener med begrebet "mere cool".

Hvorfor er MS pludselig cool?

Hvad der har fået de unge til at betragte Microsoft som mere cool, er ikke sikkert. Der bliver peget på, at det kan skyldes både lanceringen af Windows 8 og Surface-tabletten. Begge er blevet markedsført med en mere ungdommelig tone og ikke mindst en mere brugerfokuseret vinkel, som især Apple ellers har gjort til sit hædersmærke.

Microsoft har også kælet for sine unge brugere med en ny reklamevideo for Internet Explorer, der henvender sig til unge, der voksede op i 90'erne (se den nederst).

Kampagnen, der skal relancere Internet Explorer, har generelt haft et meget ungdommeligt, selvironisk og kækt udtryk.

Tidligere har Microsoft ihærdigt (men forgæves) forsøgt at få fat i unge forbrugere med mp3-afspilleren Zune og den "sociale" telefon Kin.

LÆS OGSÅ:

Microsoft forstår godt, at du hader Internet Explorer

Navnenyt fra it-Danmark

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil