Google smider firma ud på røv og albuer

Engelske Interflora har på den hårde måde lært, at man ikke skal overtræde Googles regler.

Artikel top billede

Foto: Ruurmo/Flickr

Der bliver lavet mange krumspring for at ligge øverst i Googles søgeresultater, men man skal passe på ikke at træde i spinaten.

Det har blomsterudbringeren Interflora gjort i England.

Google har fjernet firmaet fra sine søgninger, så det nærmest nu er ikke-eksisterende for briter, der søger efter blomsterudbringning.

Selvom det ikke er blevet bekræftet af Google, så tyder meget på, at søgefirmaet også har straffet en stor gruppe hjemmesider og blogs, der bevidst eller ubevidst har hjulpet Interflora med at booste deres kunstigt højere placeringer i søgeresultaterne.

"Det ligner en klassisk Google-ting, hvor de finder nogen, der har gjort noget forkert. Så straffer de dem og håber at andre lægger mærke til det for at skræmme dem fra også at lave brud på Googles retningslinjer. Det har de gjort et par gange," siger seo-konsulent Frank Hellerup Madsen.

Sådan fiflede de

Interfloras "forbrydelse" er angiveligt, at firmaets søgemaskine-eksperter har været så forhippet på at få indgående link, at de har købt sig til dem - uden at skjule det godt nok for Google, der har retningslinjer mod køb af links fra sider, som Google betragter som vigtige eller store. Altså dem med en høj Pagerank.

"Pagerank er jo lidt karikeret sagt Googles popularitetsmål. Det vil sige, at jo flere links du har til din side jo højere Pagerank har du, og jo mere Pagerank, du har, jo mere kan du give videre til andre. Og man må ikke ifølge Googles retningslinjer købe sig til links, der viderefører Pagerank," forklarer Frank Hellerup Madsen.

Det har Interflora tydeligvis gjort. Blandt andet op til valentinesdag, hvor bloggere har modtaget blomster og kvitteret med positiv omtale og ikke mindst præcise links til Interfloras hjemmeside. Men bloggeren David Naylor mener at vide, at Interflora i længere tid har købt sig til bunkevis af trafik fra især nationale og regionale medier i England.

"Jeg tror, at den væsentlige årsag til, at de er blevet straffet, er, at de har haft rigtig mange indgående links med præcis de rigtige anchor-tekster, der linker til de helt rigtige steder på deres site. Det er jo et ret tydelig tegn på, at der er tale om købte links, hvis tusindvis af links har de rigtige tekster og placeringer. Hvis det var organiske links havde det jo ikke været så præcist," gætter Frank Hellerup Madsen.

Læs hvordan du undgår at lave samme fejl som Interflora og undgår at havne i samme suppedas.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S