Så gigantiske mængder data skaber et Boeing 787 på hver flyvning

Virgin Atlantic mangler it-infrastrukturen til at håndtere den enorme datamængde fra de nye fly. Løsningen er snublende nær.

Artikel top billede

Flyselskaberne skal snart håndtere en syndflod af data fra den nyeste generation af passagerfly. Det fortæller Virgin Atlantic til Computerworld UK. Til næste år skal flyselskabet erstatte sine Boeing 747 fly med de nye 787'ere (også kaldet Dreamliner), og det forventes at medføre en dramatisk stigning i datamængden.

"De seneste fly som vi får, Boeing 787'ere, har rigtig mange dataforbindelser. Det er bogstaveligt talt hver eneste del af flyet, der er koblet til internettet - lige fra motorerne til vingerne og landingshjulene," siger it-direktør David Bulman fra Virgin Atlantic.

Det betyder, at flyet konstant kommunikerer med teknikere på jorden og fortæller om sin tilstand.

"Hvis der er et problem med en af motorerne, vil vi vide det, inden flyet lander, og det betyder, at vi kan sørge for, at de nødvendige reservedele ligger klar. Vi er nået til det punkt, hvor hver enkelt del af flyet fortæller os, hvad det foretager sig, mens flyet er i luften," forklarer han.

Den store udfordring er så at håndtere de mange data, der strømmer ind fra flyet. Samtidig betyder det såkaldte "internet of things", at der kommer mange flere informationer fra andre datakilder, som fragten, besætningen og de rejsende.

"Vi kan modtage mere end en halv terabyte data på en enkelt flyvning fra alle de forskellige enheder, som er koblet til nettet," siger Bulman.

Samtidig er der en række nye dataprojekter, hvor man blandt andet kan gemme pas-informationer på sin mobile enhed.

"Vi deltager ikke i dette i øjeblikket, fordi Storbritannien ikke er klar endnu, men der er lufthavne som den i København, hvor du kan komme ombord på et fly uden at tale med et eneste menneske," siger it-direktøren.

Et andet nyt projekt bruger RFID-radiomærker til at spore fragten og de rejsende. Virgin Atlantic fortæller, at datamængden er fordoblet i de sidste to år, og det forventes at fortsætte med at stige.

Bulman mener, at det kræver en skalerbar cloud-løsning for at tygge sig igennem alle disse data.

Han fortæller, at Virgin Atlantic i øjeblikket er ved at etablere sine egne private clouds, og det overvejes også at bruge en offentlig cloud-løsning til mindre følsomme data.

Flyselskabet forventer, at man fremover vil være i stand til at analysere denne gigantiske datamængde og bruge det til at forudsige, hvornår et fly vil udvikle fejl, eller hvordan ruterne kan ændres for at optimere brændstof-forbruget.

TD SYNNEX Denmark ApS

Internal Account Manager

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Business Cloud Engineer

Københavnsområdet

TD SYNNEX Denmark ApS

Internal Account Manager

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Microsoft Operations Engineer

Københavnsområdet

Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger | København V

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27. maj 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job