Artikel top billede

Så gigantiske mængder data skaber et Boeing 787 på hver flyvning

Virgin Atlantic mangler it-infrastrukturen til at håndtere den enorme datamængde fra de nye fly. Løsningen er snublende nær.

Flyselskaberne skal snart håndtere en syndflod af data fra den nyeste generation af passagerfly. Det fortæller Virgin Atlantic til Computerworld UK. Til næste år skal flyselskabet erstatte sine Boeing 747 fly med de nye 787'ere (også kaldet Dreamliner), og det forventes at medføre en dramatisk stigning i datamængden.

"De seneste fly som vi får, Boeing 787'ere, har rigtig mange dataforbindelser. Det er bogstaveligt talt hver eneste del af flyet, der er koblet til internettet - lige fra motorerne til vingerne og landingshjulene," siger it-direktør David Bulman fra Virgin Atlantic.

Det betyder, at flyet konstant kommunikerer med teknikere på jorden og fortæller om sin tilstand.

"Hvis der er et problem med en af motorerne, vil vi vide det, inden flyet lander, og det betyder, at vi kan sørge for, at de nødvendige reservedele ligger klar. Vi er nået til det punkt, hvor hver enkelt del af flyet fortæller os, hvad det foretager sig, mens flyet er i luften," forklarer han.

Den store udfordring er så at håndtere de mange data, der strømmer ind fra flyet. Samtidig betyder det såkaldte "internet of things", at der kommer mange flere informationer fra andre datakilder, som fragten, besætningen og de rejsende.

"Vi kan modtage mere end en halv terabyte data på en enkelt flyvning fra alle de forskellige enheder, som er koblet til nettet," siger Bulman.

Samtidig er der en række nye dataprojekter, hvor man blandt andet kan gemme pas-informationer på sin mobile enhed.

"Vi deltager ikke i dette i øjeblikket, fordi Storbritannien ikke er klar endnu, men der er lufthavne som den i København, hvor du kan komme ombord på et fly uden at tale med et eneste menneske," siger it-direktøren.

Et andet nyt projekt bruger RFID-radiomærker til at spore fragten og de rejsende. Virgin Atlantic fortæller, at datamængden er fordoblet i de sidste to år, og det forventes at fortsætte med at stige.

Bulman mener, at det kræver en skalerbar cloud-løsning for at tygge sig igennem alle disse data.

Han fortæller, at Virgin Atlantic i øjeblikket er ved at etablere sine egne private clouds, og det overvejes også at bruge en offentlig cloud-løsning til mindre følsomme data.

Flyselskabet forventer, at man fremover vil være i stand til at analysere denne gigantiske datamængde og bruge det til at forudsige, hvornår et fly vil udvikle fejl, eller hvordan ruterne kan ændres for at optimere brændstof-forbruget.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere