Danske iværksættere giver Red Herring kold skulder

Danske it-firmaer vender hæderkronet pris ryggen. Ugennemskuelig og dyr.

Skuespillere vinder Oscars. Musikere Grammyer. Og i mange år har teknologibaserede firmaer stræbt efter at vinde den såkaldte Red Herring-pris. Men iveren er dalende.

Flere af årets danske kandidater vil hverken betale deltagergebyr eller deltage i den afsluttende finale - af frygt for at smide tid og penge ud af vinduet.

"Telefonopkaldet var mere én lang salgstale fra hans side, hvor han først til sidst bragte på banen, at man skulle betale 2900 euro for at komme i finalen, hvis man var så "heldig" at blive udvalgt," siger en meget skeptisk Sebastian Warnez fra Big Bite Games, der er en af de 15 danske kandidater.

Big Bite Games er automatisk blevet indstillet til prisen. Derefter er de blevet inviteret til finalen. Adgangsbilletten koster lidt over 20.000 kroner. Og finalen vægter 30 procent i vinderchancerne. Så der er små chancer for at vinde uden af betale og deltage.

"Det virker som et ret smart scam," siger Sebastian Warez.

Er Red Herring et scam?
Red Herring har historisk haft pondus og præstige. ComON har gennem tiderne heller ikke holdt sig tilbage med rosende omtale af de danske kandidater og vindere. 

Men i år tager Big Bite Games ikke med til finalen. Det gør danske Klubmodul heller ikke.

"Det har været meget svært at få oplyst, hvem der ellers kommer, og hvem der er dommer. Jeg rykkede efter det flere gange, og til sidst fik jeg et link - til programmet sidste år - hvor talerne primært var en række franske professorer og virksomhedsledere, jeg ikke var i nærheden af at kende," siger Jesper Weltström, direktør i Klub Modul, der i en uge blev ringet op flere gange dagligt af Red Herring-chefer, som ville have ham til at betale for en adgangsbillet.

"Det er måske svært at kalde det et scam. Men det er i hvert fald en god forretning, hvis de kan få folk til at betale 20.000 kroner. Men jeg har ikke tænkt mig at brænde en masse penge af for at komme ned og drikke øl med nogle franskmænd," siger Jesper Weltström.

Også firmaerne CirCal, Me-Mover og Trustpilot har sagt nej tak til Red Herring-finalen. The Eye Tribe overvejer stadig.

"Vi er glade for at være blevet nomineret, men sender ikke folk afsted til Amsterdam til finalen. Vi har diskuteret den, men mener ikke det er umagen værd," siger Joakim Ditlev, marketing manager hos Trustpilot.

Hos Sunstone Capital, der investerer i opstarsvirksomheder, er holdingen også meget lunken.

"Jeg mener ikke, at Red Herring er tiden eller pengene værd. I det hele taget kan PR være en farlig ting for mange iværksættere, fordi det ofte er en falsk bekræftelse," siger Nikolaj Nyholm, tidligere iværksætter og nu partner hos Sunstone Capital.

Der er dog stadig andre i branchen med en lidt mere positiv hold over for Red Herring.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
ED-Data A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital HowTo: Customer engagement - sådan skaber succesfulde virksomheder en stærk kundeloyalitet

Der findes ikke mange virksomheder, der med succes er taget på rejsen mod den digitale transformation, der ikke har satset målrettet på at forstå deres kunder og udvikle forholdet til deres kunder med det mål at skabe den allerbedste kundeoplevelse. Med data kan man få en dyb forståelse for sine kunder og få indsigt i, hvordan de agerer, og hvordan de vil agere. Vi sætter fokus på nye forretningsmodeller der skaber loyale kunder.

09. juni 2020 | Læs mere


Digital HowTo: Awareness og god it-sikkerhedskultur

Sikkerheds-awareness er en af de allervigtigste ting at få styr på for alle it-sikkerhedsansvarlige. For uanset hvor godt vi sikrer vores perimetre med avancerede digitale forsvarsværker, er og bliver medarbejderne et svagt led og et oplagt mål for hackerne.

10. juni 2020 | Læs mere


Digital CxO Lounge: Kom med forrest i kampen for bedre cybersikkerhed

Store danske virksomheder er blevet hacket med store tab til følge. Der kommer hele tiden nye cybertrusler til - senest har Corona-krisen vist sig at være arnested for nye måder at kompromittere borgernes og virksomhedernes it-sikkerhed på. Hvordan er vi som samfund gearet til at modstå en fjende, vi ikke kender? Og vil vi kunne modstå en cyberkrise parallelt med Corona-krisen?

16. juni 2020 | Læs mere






Premium
Staten blev advaret om store negative konsekvenser ved Netcompanys corona-app
Den corona-app, som Netcompany i øjeblikket udvikler for staten, baserede sig i første omgang på en dataindsamlingsmodel, der kunne få meget store negative konsekvenser for borgerne, lød advarslen fra en privacy-konsulent som styrelsen havde hyret.
Computerworld
Forsvarsministeren overvejer at give dansk politi lov til at blokere for websites uden dommerkendelse
Forsvarsminister Trine Bramsen (S) vil diskutere muligheden for at give politiet mulighed for at blokere for websites uden dommerkendelse.
CIO
Podcast: Pandoras CIO Peter Cabello afslører sine tre vigtigste mål for digitaliseringen
Podcast, The Digital Edge: Hør Pandoras CIO Peter Cabello Holmberg fortælle om, hvordan et af verdens største smykkefirmaer arbejder med innovation og digitalisering af et traditionel offline salg, og hvordan Pandora udnytter data til at skabe en bedre kundeoplevelse.
White paper
Her er 4 overraskende facts om digitaliseringen i detail og produktionsbranchen!
I 2018 blev 300 europæiske virksomheder spurgt til deres samhandelsprocesser. Det kom der fire overraskende facts ud af, som vi bringer i dette whitepaper. Eksempelvis anvendes fax stadig af 22% af de adspurgte 300 europæiske virksomheder. Whitepaperet fortæller også om vigtigheden af at finde en EDI-leverandør, som kender dit marked og dine muligheder. Nysgerrig? Så download dette gratis whitepaper nu.