Artikel top billede

Danske iværksættere giver Red Herring kold skulder

Danske it-firmaer vender hæderkronet pris ryggen. Ugennemskuelig og dyr.

Skuespillere vinder Oscars. Musikere Grammyer. Og i mange år har teknologibaserede firmaer stræbt efter at vinde den såkaldte Red Herring-pris. Men iveren er dalende.

Flere af årets danske kandidater vil hverken betale deltagergebyr eller deltage i den afsluttende finale - af frygt for at smide tid og penge ud af vinduet.

"Telefonopkaldet var mere én lang salgstale fra hans side, hvor han først til sidst bragte på banen, at man skulle betale 2900 euro for at komme i finalen, hvis man var så "heldig" at blive udvalgt," siger en meget skeptisk Sebastian Warnez fra Big Bite Games, der er en af de 15 danske kandidater.

Big Bite Games er automatisk blevet indstillet til prisen. Derefter er de blevet inviteret til finalen. Adgangsbilletten koster lidt over 20.000 kroner. Og finalen vægter 30 procent i vinderchancerne. Så der er små chancer for at vinde uden af betale og deltage.

"Det virker som et ret smart scam," siger Sebastian Warez.

Er Red Herring et scam?

Red Herring har historisk haft pondus og præstige. ComON har gennem tiderne heller ikke holdt sig tilbage med rosende omtale af de danske kandidater og vindere. 

Men i år tager Big Bite Games ikke med til finalen. Det gør danske Klubmodul heller ikke.

"Det har været meget svært at få oplyst, hvem der ellers kommer, og hvem der er dommer. Jeg rykkede efter det flere gange, og til sidst fik jeg et link - til programmet sidste år - hvor talerne primært var en række franske professorer og virksomhedsledere, jeg ikke var i nærheden af at kende," siger Jesper Weltström, direktør i Klub Modul, der i en uge blev ringet op flere gange dagligt af Red Herring-chefer, som ville have ham til at betale for en adgangsbillet.

"Det er måske svært at kalde det et scam. Men det er i hvert fald en god forretning, hvis de kan få folk til at betale 20.000 kroner. Men jeg har ikke tænkt mig at brænde en masse penge af for at komme ned og drikke øl med nogle franskmænd," siger Jesper Weltström.

Også firmaerne CirCal, Me-Mover og Trustpilot har sagt nej tak til Red Herring-finalen. The Eye Tribe overvejer stadig.

"Vi er glade for at være blevet nomineret, men sender ikke folk afsted til Amsterdam til finalen. Vi har diskuteret den, men mener ikke det er umagen værd," siger Joakim Ditlev, marketing manager hos Trustpilot.

Hos Sunstone Capital, der investerer i opstarsvirksomheder, er holdingen også meget lunken.

"Jeg mener ikke, at Red Herring er tiden eller pengene værd. I det hele taget kan PR være en farlig ting for mange iværksættere, fordi det ofte er en falsk bekræftelse," siger Nikolaj Nyholm, tidligere iværksætter og nu partner hos Sunstone Capital.

Der er dog stadig andre i branchen med en lidt mere positiv hold over for Red Herring.

Derfor sagde vi nej sidste år

Queue-It  blev nomineret sidste år - men takkede også nej til at komme til den betalte finale.

"Red Herring er jo en af de ældre priser, som tidligere vægtede ret tungt. Men vi vurderede, at der ikke var nok fordele ved at deltage i finalen," siger Camilla Ley Valentin, medstifter af Queue-It.

"Der er et eller andet ved Red Herring, der får alarmklokkerne til at ringe. Jeg tror, det er kombinationen af, at det er dyrt at deltage og at deltagelse samtidigt vægter højt for vinderchancherne. Dte opfattes af mange mere som et salg en en pris".
  
Queue-It har dog fået en del kontakter og trafik via Red Herring alene ved at være nomineret til den europæiske pris. Derfor mener Camilla Ley Valentin heller ikke, at Red Herring er blevet værdiløs.

"Men de er jo langt fra den eneste pris længere. Så det er klart, at man bliver lidt mere kritisk, når man vurderer om det giver mening at bruge tid på den. I takt med at de nominerer firmaer fra flere og flere brancher, kan man også stille spørgsmålstegn ved innovationsgraden."

ComON har forgæves bedt Red Herring om en kommentar. Tidligere i år har den franske direktør dog kommenteret på lignende kritik hos Techcrunch.

Der er andre steder på nettet rejst kritik af Red Herring. Se samtlige indstillede til prisen her.

LÆS OGSÅ: 

Er der gået inflation i danske awards?




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning 2022: Sæt data på den strategiske dagsorden

Lær hvordan du tænker automatisering, data og digitalisering ind i dagligdagen, over for kunderne og hvordan du får skabt ny forretning.

31. maj 2022 | Læs mere


Sådan gør du din forsyningskæde mere robust

Vi sætter fokus på standardværktøjer og tillægsløsninger til Microsoft Dynamics 365 FO i produktionsvirksomheder, som vil planlægge og drive en effektiv supply chain.

31. maj 2022 | Læs mere


Kom hackerne i forkøbet: Sådan gør du din cybersikkerhed kampklar

Kom hackerne i forkøbet. Eksperter deler de bedste erfaring til, hvordan du øger din cybersikkerhed.

01. juni 2022 | Læs mere






CIO
Årets CIO 2022: Nu skal Danmarks dygtigste CIO findes - er det dig? Eller kender du en, du vil indstille?