Ups: Politiker misforstod Google-reklame - og udbasunerede sin kærlighed til arabiske piger

Google-reklamer er baseret på din søgehistorik. Så fortæl ikke hele verden, hvad der dukker op i dine annoncer.

Artikel top billede

Hvad der begyndte som politisk drilleri, har ramt en engelsk politiker i nakken som en boomerang.

Det konservative medlem af parlamentet Gavin Barwell følger sine politiske modstandere i Labour på Twitter, og da han forleden klikkede på et link fra Labour, havnede han på en hjemmeside med en pressemeddelelse fra partiet.

Han interesserede sig dog ikke så meget for det politiske budskab, men mere bannerreklamerne på toppen af hjemmesiden.

"Jeg ved godt, at Labour har pengemangel, men er det ikke lige i overkanten at reklamere arabiske datingsider i toppen af jeres pressemeddelelser," skrev han drillende på sin egen Twitter-konto.

Det kan godt være, at politikeren troede, at han gjorde sig morsom på modstandernes bekostning, men de fleste med lidt indsigt i internettet anno 2013 vil nok nærmere mene, at han scorede et pinligt selvmål. 

Et spejl af dine egne interesser

For de reklamer, som politikeren så, var han formentlig den eneste, der så. De var nemlig baseret på hans tidligere internetsøgninger og historik.

Pressemeddelelsen var placeret på tjenesten Twitlonger, der finansierer sig via reklamer fra Google. De såkaldte Google Adsense-reklamer.

Hvis man er i tvivl om, hvordan Google viser reklamer, så kan man læse, at Google Adsense-reklamer er: "baseret på dine interesser, den type websider du ellers besøger og de ting, du "plusser" i Google+".

Så andre, der besøgte den samme hjemmeside som den konservative politiker, kunne derfor ikke genkende, at der skulle være reklamer med teksten "Date Arab Girls".

De så angiveligt reklamer for Samsung-telefoner, skriver The Guardian.

Man kan ikke konkludere, at Gavin Barwell er en ivrig besøgende på diverse datingsider for arabiske kvinder. Og han vil heller ikke kommentere på sagen. Han er helt tavs.

Det skulle han nok have valgt at være lidt tidligere.

LÆS OGSÅ:

Uheldige banner-reklamer

Annonceindlæg fra Comm2ig

Er vanens magt den største trussel for cirkulær transformation i IT-branchen?

IT-branchen står for 4% af CO2-udledningen, men vi udskifter vores udstyr langt oftere, end behovet retfærdiggør.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

Christian Homann

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S