Facebook prøver lykken - men her er seks andre tema-mobiler der floppede fælt

Facebook går i seng med HTC. Den slags samkvem falder ikke altid heldigt ud.

Artikel top billede

I aftes præsenterede Facebook endelig sin store mobile ambition med Facebook Home.

Som en del af lanceringen er Facebook gået i tæt samarbejde med HTC om at lave en telefon, der bliver født med Facebook-brugerfladen.

I mobiltelefonens 40-årige historie har den slags partnerskaber resulteret i en række bastard-telefoner og samarbejder, som forlængst er røget i glemmebogen.

På de følgende sider har vi samlet et rædselskabinet af tema-telefoner, der er født ud af one-night-stands mellem forskellige producenter eller produkter.

Kan du for eksempel huske Myspace-telefonen og Microsofts egen flop-mobil?

Se mere på de følgende sider --->

Den første Apple-mobil var ikke lavet af Apple

Motorola Rokr E1 var efter sigende den første mobiltelefon, der kunne spille sammen med Apples iTunes.

Den kom på gaden i 2005 og var udviklet i samarbejde med Apple.

Musikafspillerens brugerflade mindede om de på tidspunktet populære iPod-afspillere. Firmwaren havde dog den uheldige begrænsning, at der kun kunne gemmes 100 sange. Desuden var overførselshastigheden meget langsom. De to ting har sikkert været med til at begrænse salgssuccesen - til trods for et gigantisk marketingbudget. 

Som bekendt var Apple senere sin partner utro ved at lancere den ultramobile iPod Nano. Det fik Motorolas direktør til at anklage Apple for at ødelægge salget af Rokr.

MySpace-telefonen

I dag har Facebook forlængst sendt MySpace til tælling. Men tilbage i 2005 var MySpace stadig den mest populære af de to.

Det forsøgte teleudbyderen Helio at udnytte med det, der blev kendt som "MySpace-telefoner".

Telefonerne Hero og KickFlip blev markedsført hårdt mod den smarte og unge målgruppe, der brugte MySpace. Helio var en af branchens første til at bruge den nemme adgang til sociale netværk som det største salgsargument. Teleudbyderen lavede sin egen webportal, der gjorde det nemt at tjekke og opdatere sin MySpace-profil.

Telefonerne var også interessante, fordi de blev solgt med flatrate data-abonnementer. Lidt atypisk i en præ-iPhone-tid.

Om det blev en succes? Tja, firmaet fik aldrig mere end 170.000 amerikanske kunder. Helio blev i 2008 solgt til Virgin.

Nokias spil-bastard floppede

Nokia forsøgte i 2003 at skabe en spille-telefon, der skulle lokke nogle af de mobile spillere, som på det tidspunkt især blev tilfredsstillet af Nintendos Game Boy-univers.

Men N-Gage blev aldrig en succes.

Sammensmeltningen af telefon og spilkonsol var simpelthen for kluntet. Knapperne var ikke gode til gaming. Og croissant-formen gjorde telefonen til lidt af en uhandy bastard.

N-Gage levede dog videre som spilunivers, der fungerede på tværs af Nokias telefoner.

Hov, Facebook har lavet en telefon før

Verden er faktisk tidligere blevet velsignet med flere Facebook-telefoner.

Vodafone 555 Blue er kun et par år gammel og er især kendt for sin dybe integration med Facebook - tydeligst markeret med en Facebook-knap på forsiden.

Den blev solgt på, at det var nemt at tage et billede og hurtigt lægge det eller en statusopdatering ud på sin Facebook-profil.

Det var dog en forholdsvis billig telefon, hvilket også kunne mærkes på maskinrummets begrænsede kræfter. Det var for eksempel svært at afspille videoer og se billeder.

På samme tidspunkt kunne man dog også købe den lidt stærkere HTC ChaCha.

Dødfødt Microsoft-mobil

Microsoft har også forsøgt at lave en "social" telefon, der blevet brandet på, at den kunne smelte ejerens brug af Twitter, Facebook og MySpace sammen.

Telefonerne fik navnene Kin One og Kin Two.  

Via den grønne knap, Spot, på skærmen var det muligt at dele alt, man foretog sig.

Begge telefoner var selvfølgelig også bundet op på Microsofts musiktjeneste Zune, som aldrig officielt blev lanceret i Danmark.

Microsoft stoppede meget hurtigt med produktionen af Kin.

En Playstation-telefon?

Halvt Android-mobil - halvt PlayStation.

Sådan kunne man beskrive Sony Experia Play fra 2011.

En god idé. Men dårligt udført.

For eksempel var der mange af spillene, der slet ikke understøttede de fysiske knapper. 

Vores anmelder kaldte det dengang for "et lidt for dyrt nicheprodukt med lidt for mange kompromiser".

Læs også denne historie, hvor en it-blogger frygter, at den nye Facebook Home-brugerflade kan bruges til at følge alle dine bevægelser.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse