Slut med klamphuggere og forsinkelser? Håndværkere har fået deres egen "Trustpilot"

Den første troværdige portal, mener bornholmsk iværksætter.

Artikel top billede

(Foto: MC2 James Seward)

Tømrermester Peter Hjorth Hansen er blevet web-iværksætter ved at skele til andre branchers succesfulde brug af de sociale medier.

"Vi kunne se på turistbranchen, hvordan de kunne vækste ved at få systematiske anmeldelser med feedback, der var med til at holde dem knivskarpe," siger Peter Hjorth Hansen, der beskæftiger 30 mand i sit eget firma PH Byg i Hasle på Bornholm.

"Samtidigt var jeg for tre-fire år siden også træt af at se tv-programmer som Klamphuggerne, hvor der var fokus på dårlige oplevelser, og tænkte, om man ikke kunne vende det hele lidt på hovedet og i stedet fortælle de gode historier."

Det første ærlige sted

De tanker har nu materialiseret sig i form af Buildadvisor.dk.

En bedømmelsesportal hvor håndværkere kan fremvise eksempler på deres evner. Og hvor forbrugere kan bedømme og dermed finde håndværkere, der allerede har leveret tilfredsstillende arbejde til andre i nabolaget. Det minder om den tankegang, der ligger bag sider som Tripadvisor og Trustpilot.

Men det er første gang, at byggebranchen får en transparent portal, mener Peter Hjorth Hansen.

"Det er første gang, at forbrugerne får et troværdigt sted, hvor de kan føle sig trygge".

Der eksisterer sider som Anmeld-haandvaerker.dk og Dethitter.dk, som leverer lignende tjenester. Men det er kun godt med mange digitale tilbud i en branche, der ellers ikke er særlig digital.

"Ved at der findes online tjenester inden for håndværk, vænner vi forbrugerne til, at det er her, de skal finde deres næste håndværker," siger Peter Hjorth Hansen.

"For udenforstående ville man nok kunne kalde os konkurrenter, men jeg vil nærmere kalde os kolleger. For andre tjenester gælder det, at forbrugerne kun ser et udsnit af håndværkere, og typisk dem, der har betalt for at være med. Vi er en tjeneste, hvor man ikke kan betale sig til bedre placeringer. Vi har over 60.000 håndværkere i databasen. Det vil sige 99 procent af alle håndværkere i landet - og ikke kun dem der har betalt for promovering eller bedt sine kunder om at anmelde sig," siger Peter Hjorth Hansen.

International planer

Når Buildadvisor ikke vil tage penge for at give nogle håndværkere og entreprenører mere eksponering, skal omsætningen hentes andre steder.

Blandt andet ved at sælge tillægspakker, hvor håndværkerne kan lægge flere oplysninger og billeder på deres profiler.

De kan også tilkøbe et bookingmodul, så interesserede lettere kan se direkte i håndværkerens kalender og nemt booke en tid.

Buildadvisor har ved første spadestik hele Danmark som markedsplads. Men bag det engelske navn og en stribe registrerede domæner i en lang række lande ligger der også internationale ambitioner bag projektet.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird