Slut med klamphuggere og forsinkelser? Håndværkere har fået deres egen "Trustpilot"

Den første troværdige portal, mener bornholmsk iværksætter.

Artikel top billede

(Foto: MC2 James Seward)

Tømrermester Peter Hjorth Hansen er blevet web-iværksætter ved at skele til andre branchers succesfulde brug af de sociale medier.

"Vi kunne se på turistbranchen, hvordan de kunne vækste ved at få systematiske anmeldelser med feedback, der var med til at holde dem knivskarpe," siger Peter Hjorth Hansen, der beskæftiger 30 mand i sit eget firma PH Byg i Hasle på Bornholm.

"Samtidigt var jeg for tre-fire år siden også træt af at se tv-programmer som Klamphuggerne, hvor der var fokus på dårlige oplevelser, og tænkte, om man ikke kunne vende det hele lidt på hovedet og i stedet fortælle de gode historier."

Det første ærlige sted

De tanker har nu materialiseret sig i form af Buildadvisor.dk.

En bedømmelsesportal hvor håndværkere kan fremvise eksempler på deres evner. Og hvor forbrugere kan bedømme og dermed finde håndværkere, der allerede har leveret tilfredsstillende arbejde til andre i nabolaget. Det minder om den tankegang, der ligger bag sider som Tripadvisor og Trustpilot.

Men det er første gang, at byggebranchen får en transparent portal, mener Peter Hjorth Hansen.

"Det er første gang, at forbrugerne får et troværdigt sted, hvor de kan føle sig trygge".

Der eksisterer sider som Anmeld-haandvaerker.dk og Dethitter.dk, som leverer lignende tjenester. Men det er kun godt med mange digitale tilbud i en branche, der ellers ikke er særlig digital.

"Ved at der findes online tjenester inden for håndværk, vænner vi forbrugerne til, at det er her, de skal finde deres næste håndværker," siger Peter Hjorth Hansen.

"For udenforstående ville man nok kunne kalde os konkurrenter, men jeg vil nærmere kalde os kolleger. For andre tjenester gælder det, at forbrugerne kun ser et udsnit af håndværkere, og typisk dem, der har betalt for at være med. Vi er en tjeneste, hvor man ikke kan betale sig til bedre placeringer. Vi har over 60.000 håndværkere i databasen. Det vil sige 99 procent af alle håndværkere i landet - og ikke kun dem der har betalt for promovering eller bedt sine kunder om at anmelde sig," siger Peter Hjorth Hansen.

International planer

Når Buildadvisor ikke vil tage penge for at give nogle håndværkere og entreprenører mere eksponering, skal omsætningen hentes andre steder.

Blandt andet ved at sælge tillægspakker, hvor håndværkerne kan lægge flere oplysninger og billeder på deres profiler.

De kan også tilkøbe et bookingmodul, så interesserede lettere kan se direkte i håndværkerens kalender og nemt booke en tid.

Buildadvisor har ved første spadestik hele Danmark som markedsplads. Men bag det engelske navn og en stribe registrerede domæner i en lang række lande ligger der også internationale ambitioner bag projektet.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Trustworks

    Tillid i en Zero-Trust verden

    Med voksende trusler, nye EU-krav og øget kompleksitet er cybersikkerhed nu en central ledelsesopgave på linje med strategi og økonomi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S