Syv-årige Karla købte for 10.384 kroner på iPad'en

Apples in-app-køb overtræder dansk lovgivning, fastslår Forbrugerombudsmanden.

Artikel top billede

De fleste af de mest populære spil i Apples app-store er som udgangspunkt gratis. Men spillene er skruet sådan sammen, at de kun er sjove - eller at man sparer tid - hvis man bruger rigtige penge i spillene.

Det kaldes for in-app-køb. En lang række forældre har fået regninger på mange tusinde kroner, efter at deres børn har spillet på familiens iPad eller iPhone. Se her, hvordan du børnesikrer din iPad.

En af dem er Ulf Groth Berntsen. Hans 7-årige datter, Karla, spillede to gratis spil - det ene var Subway Surfers, som er udviklet af det danske firma Kiloo.

Hun spurgte, om hun måtte købe noget i spillet for 18 kroner, og det sagde hendes far ja til. Han indtastede sit kodeord til sin konto på iTunes, og dermed kunne Apple automatisk trække de 18 kroner på hans Visakort, som er knyttet til kontoen.

"Om mandagen får jeg besked fra min bank om, at de har spærret min konto på grund af mistænkelige transaktioner," siger Ulf Groth Berntsen til DR's forbrugermagasin Kontant.

Det viser sig, at selv om han kun har tastet sit kodeord én gang, har Karla uden at vide det kunne spille for 10.384 kroner på bare lidt over en time.

"Jeg tænker, at det er fuldstændigt vanvittigt. Karla kan jo slet ikke forstå det. Hun er helt ulykkelig og siger: Far, jeg troede, det var inde i spillet," fortæller han.

Apple har på forhånd indstillet iPads og iPhones, så man kun skal indtaste kodeord, første gang man køber noget.

Derefter har Apple fri adgang til ens kreditkort de næste 15 minutter. Foretager man endnu et køb inden for et kvarter, begynder en ny 15 minutters periode. Og på den måde kan børnene købe løs - vel at mærke uden at forældrene ved det.

Forbrugerombudsmanden: Det er ikke acceptabelt
Ifølge forbrugerombudsmand Henrik Øe overtræder Apple dermed flere lovgivninger, herunder markedsføringsloven:

"Et af de helt store problemer er, at forældrene ikke har været oplyst om, at der er femten minutter, hvor man bare kan klikke løs og købe forskellige virtuelle ting. Det fremgår ikke tydeligt nok. Det er selvfølgelig ikke acceptabelt, at spillene indrettes på en sådan måde, så børnene fristes til at købe den slags ting, og at forældrene får regninger af den her størrelse. Det skal vi have styr på," siger Henrik Øe til Kontant.

Da Ulf Groth Berntsen klagede til Apple, fik han ekstraordinært sine penge igen.

"Så længe Apple vælger at betale pengene tilbage til dem, der klager, og alligevel bliver ved med at holde fast i den politik, de har på området, så tænker jeg, at der må være penge i lortet for at sige det rent ud," siger Ulf Groth Berntsen.

Kontant har været i kontakt med forældre, der har tabt flere tusinde kroner, men som ikke kunne overskue at klage på engelsk til Apple. Fremover bør det heller ikke være nødvendigt, hvis det står til Forbrugerombudsmanden:

"Jeg vil sørge for at bede Apple om, at der er et tydeligt sted, hvor man kan klage på dansk. Det er selvfølgelig ikke i orden, at man skal lede efter en e-mail-adresse til firmaet, og at det skal foregå på engelsk," siger Henrik Øe.

Selv om han har været i dialog med Apple gennem to et halvt år, har Apple kun foretaget få ændringer i sin app-store. For eksempel at man overhovedet skal indtaste sit kodeord for at foretage det første in-app-køb. Det blev først indført i 2011. Men det er slet ikke godt nok, mener Henrik Øe, der nu vil tage kontakt til sine kolleger i EU for at lægge yderligere pres på Apple.

Læs her i vores guide, hvordan du sikrer dig imod, at børnene ribber dit kreditkort.

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    Erfaren Linux Operations Engineer

    Nordjylland

    KMD A/S

    SAP Solution Specialist

    Midtjylland

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Midtjylland

    Politiets Efterretningstjeneste

    PET søger AD-specialister til Danmarks mest hemmelige AD-infrastruktur

    Københavnsområdet

    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job