Opkøb boostede distributørs omsætning med 100 millioner

Her er en mand, som er glad: Rekordomsætning og forbedret resultat for 11. år i træk.

Artikel top billede

11 års forbedringer

46,8 millioner kroner. Så stort er EET's ordinære overskud før skat i 2012. Det kommer på basis af en rekordomsætning på 1,4 milliarder danske kroner. Koncerndirektør John Thomas er tilfreds med resultatet.

"Det kan vi godt være bekendt. Især, fordi det er et hårdt marked i øjeblikket, hvor vi må kæmpe om hver en tomme," siger han.

EET's store opkøb i 2012, reservedelsdistributøren Europarts, bidrog til omsætningen med godt 100 millioner kroner, fortæller koncerndirektør John Thomas. De sidste 100 millioner kroner, som 2012-omsætningen er større end 2011-omsætningen (1,2 mia. kr., red), kommer fra organisk vækst.

"Det er nogenlunde på line med, hvad vi forventede, da vi købte Europarts," siger John Thomas, som fortæller, at han er stolt over, at EET kan vokse med 8-9 procent i det hårde marked.


Koncerndirektør John Thomas fortæller, at EET for 11. år i træk har forbedret det primære driftsresultat (EBITA). Sidste år var det på 105 millioner kroner. I år endte det på 108,3 millioner kroner.


Det primære driftsresultat fylder meget hos John Thomas, og det skyldes, at EET gennem de sidste mange år har været ejet af en kapitalfond. I øjeblikket er det den Ikea-finansierede kapitalfond Alipes, som ejer EET. Tidligere har EET været ejet af Capidea og CVC.

Fordi kapitalfonde meget ofte lader deres selskaber belåne i varieret grad, er driftsresultatet nemmere at bruge, når man skal vurdere, hvordan forretningen rent faktisk kører.

"Jeg synes, det viser noget om stabilitet, når man kan forbedre driftsresultatet 11 år i træk. Vi har forstået at udvikle os med markedet," siger John Thomas.

Vil tjene 150 millioner om tre år

Han erkender, at det han kalder EBITA-ratioen, som er forholdet mellem omsætning og det primære driftsresultat, ikke er så god i 2012, som den var i 2011. Hvis det havde været tilfældet, ville det primære driftsresultat være endt på 123 millioner kroner i stedet for 108,3 millioner kroner.

"Vi har haft en del omkostninger i forbindelsen med købet og integrationen af Europarts i år. Det kommer vi nok også til at have de næste par år," siger John Thomas.

Læs mere: EET's opkøb gennem tiderne

Det betyder dog ikke, at John Thomas slækker på forventningerne til de næste par år, hvor han lægger op til fortsat vækst.

"Vi kommer til at fortsætte med at lave to til tre opkøb om året. Jeg har et mål om, at vi i 2015 når op på et primært driftsresultat på 150 millioner kroner - det vil nok svare til en omsætning på mellem 1,8 og 2 milliarder kroner," lyder det fra John Thomas.

Mulighederne i Østeuropa er en del af brændstoffet bag John Thomas forhåbninger. Han tror på, at EET kan hente stor vækst her.

"Der er masser af geografier, der ikke udviklet på det niveau, vi har i Nordeuropa. Først nu er vi større i Europa end i Norden. Men ser vi på, hvordan vi dækker i Norden, burde vi være 10 gange større. Derfor skal vi arbejde koncentreret med at få en fair marketshare i for eksempel Rusland, Polen og Ukraine," siger John Thomas.

Læs mere: 

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S