Nu er kløerne fremme i internet-kattekrig

Så er der lagt op til kattekrig mellem to små YouTube-filmmagere og giganten Warner Brothers.

Artikel top billede

Det er en kendt sag, at billeder og videoer af nuttede kæledyr og specielt katte er blandt det mest populære indhold på nettet. Nu har skaberne bag to af de mest populære internet-memes - Keyboard Cat og Nyan Cat - sagsøgt den amerikanske underholdnings-gigant Warner Brothers. Det melder Ars Technica.

De mener, at datterselskabet WB Games har brugt deres populære kattefigurer i spillet Scribblenauts Unlimited uden tilladelse og uden at betale licens.

Keyboard Cat er en YouTube-video, der blev uploadet helt tilbage i 2007. Den viser - som navnet antyder - en kat, der spiller musik på et keyboard. Nyan Cat er en ekstremt irriterende video, der var blandt de 10 mest sete videoer på YouTube i 2011.

Det er en "figur med et katteansigt", der flyver hen over skærmen og efterlader "en skinnende regnbue", som det hedder i klagen.

Keyboard Cat er set mere end 30 millioner gange på YouTube, mens Nyan Cat har næsten 100 millioner visninger.

Både Charly Schmidt og Chris Torres, der står bag de to figurer, har registreret dem som et varemærke for at beskytte deres rettigheder.

Nu er de gået sammen om at sagsøge Warner Brothers og spilfirmaet 5th Cell, og de forlanger en erstatning i ukendt størrelse.

Begge siger til Mashable, at de har forsøgt at indgå et forlig med underholdnings-giganten, men de er blevet afvist hver gang.

Schmidt har allerede sagsøgt og vundet over et T-shirt-firma, der brugte Keyboard Cat på sine produkter.

Schmidt og Torres har gjort internet-kattene til deres levebrød. Schmidt tjener blandt andet penge på at stille sin katte-figur til rådighed for reklamefilm. Nyan Cat blev kåret som "Meme of the Year" under Webby Awards i 2012 og har nu også sit eget spil, Nyan Cat Adventure.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Annonceindlæg tema

    Forsvar & beredskab

    Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job