Spilgigant: Slut med at betale til våbenfirmaer

Når du køber et skydespil, lander en del af dine penge hos våbenindustrien. Men nu skal det være slut.

Artikel top billede

Midt i en ophedet debat om våbenkontrol i USA forsøger spilgiganten Electronic Arts (EA) nu at lægge afstand til landets våbenindustri. EA har tidligere haft et meget tæt samarbejde med producenter af håndvåben. Det kulminerede i august 2012, da webstedet for EA's spil "Medal of Honor: Warfighter" linkede direkte til netbutikker, hvor spillerne kunne købe ægte våben.

Det gik så langt, at en af våbenproducenterne, SOG Knives, reklamerede med en Voodoo Hawk økse, der blev markedsført sammen med spillet. De omstridte links blev senere fjernet fra webstedet.

EA og andre spilfirmaer har indtil nu betalt licens til våbenproducenter som McMillan Group for at bruge deres våben i spil. Det skal give spillene et mere "autentisk" præg.

Nu varsler EA, at man ikke længere vil betale for at vise våben i spillene. Det betyder dog ikke, at EA ikke længere vil bruge de pågældende våben i sine spil eller anlægge en mere pacifistisk tone.

EA mener, at man har retten til at bruge de pågældende våben som et slags "citat fra virkeligheden" under de nuværende Fair Use-regler, og selskabet afviser, at beslutningen skulle have forbindelse til den aktuelle våbendebat.

"Vi fortæller en historie med én bestemt synsvinkel. Du skal heller ikke betale for at bruge ordet 'Colt' i en bog, for eksempel," siger EA-reklamechef Frank Gibeau i et interview med Reuters.

Det kan udløse en principiel debat om, hvorvidt softwarefirmaer kan bruge varemærker fra den virkelige verden i deres stadig mere realistiske computerspil uden at søge om tilladelse eller betale for det.

Den første afklaring kommer senere i år, hvor en domstol i Californien skal forhandle en sag mellem EA og firmaet Bell Helicopter. I denne sag handler det om, hvorvidt EA har krænket Bell's varemærke ved at bruge helikoptere i sit spil "Battlefield".

Sagens udfald kan blive afgørende for fremtidens computerspil.

Men det største aktuelle problem for EA og andre spilfirmaer er, at elektronisk underholdning bliver knyttet sammen med våbendebatten. Det magtfulde våben-forbund National Rifle Association har peget fingeren mod computerspil som den direkte årsag til flere af den seneste tids skolemassakrer.

Efter skyderiet i en skole i byen Newton sidste december, hvor 20 børn og seks lærere blev dræbt, har NRA-chef Wayne LaPierre betegnet spilbranchen som en "en korrupt og fordærvende skygge-industri der sælger og opfordrer til vold mod sine medmennesker."

En anden af de store spilgiganter, Activision, der står bag de populære "Call of Duty" spil, vil ikke afsløre, om selskabet ligeledes betaler til producenter af håndvåben.

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Sikkerhed | Aarhus C

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    22. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job