Billigere flybilletter: Momondo åbner data-posen

Andre brugeres søgninger hjælper dig med at finde de bedste flybilletter til prisen.

Artikel top billede

Buzzordet "big data" er stadig ikke et fasttømret begrebet ude ved kakkelbordene. Men nu giver den danske flybillet-søgemaskine Momondo os et håndgribeligt eksempel på, hvad hr. og fru. Danmark kan få ud af jonglering med store datamængder.

Momondo har tilføjet funktionen "Prisindsigt".

En funktioner der giver brugerne indsigt i en række data, som de ikke tidligere har haft. Data stammer fra andre brugeres tidligere søgninger på Monondo og kan i teorien gøre det muligt at finde billigere eller bedre billetter til prisen.

Funktionen er allerede online og dukker op, når du har lavet en søgning hos Momondo. Dog kun for 400 flyruter, hvor der er samlet tilstrækkeligt data. Senere vil man finde "prisindsigt" på flere ruter.

Sådan virker

Momondo peger på en tur til Rom som et godt eksempel på, hvordan den nye funktion virker.

Momondo har gemt og analyseret 4.751.078 priser på ruten mellem København og Rom. Erfaringerne viser, at EasyJet er det billigste flyselskab på den rute. Polish Airlines er til gengæld typisk det dyreste. Statistikken viser også, at tirsdag typisk er den billigste rejsedag. Her koster en billet i gennemsnit 1.939 kroner. Hvis du venter til fredag, vil du normalt få de dyreste priser, fordi gennemsnitsprisen er 2.458 kroner. 

Det er også tydeligt at se, at man helst skal rejse om aftenen, hvis man vil have billige billetter. Og hvis man køber sine billetter mindst 48 dage før afgang, er der bedst mulighed for at få billige billetter.

Se eksempel i skærmbilledet her på siden.

Fly aldrig om fredagen

Momondo håber, at funktionen - ud over billigere billetter - kan give forbrugerne et nemmere indblik i et ellers kompliceret marked.

"Det kan være en jungle at gennemskue flypriserne på nettet. Når vi giver brugerne frit udsyn til prisstrukturen, bliver det pludseligt logisk, hvorfor én billet er dyrere end en anden. Det betyder, at brugerne selv kan skrue på de parametre, der betyder noget for dem, og det hjælper med at skabe transparens på et komplekst marked - noget
vi hele tiden arbejder for," udtaler Martin Røssell, udviklingschef hos Momondo, i en pressemeddelelse.

Momondo indhenter dagligt over 600 millioner flypriser til brugere i hele verden.

Algoritmen kigger især på: antal dage til afrejse, tid på dagen, dag på ugen, sæson, lufthavn og luftfartselskab.

Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger | København V

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27. maj 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S