Microsoft: Først om ti år afskaffer vi boks-salget

Adobes udmelding om, at der slut med at købe deres produkter - nu kan de kun lejes - sætter tanker i gang hos Microsoft.

Artikel top billede

I mandags meddelte Adobe, at det er slut med at købe selskabets software. Fremover skal man leje produkterne hos Adobe i skyen, hvis man vil bruge dem.

Hos Microsoft har det straks fremtvunget en reaktion.

 "Ligesom Adobe tror vi at abonnementsbaseret software er fremtiden," lyder det på Microsofts officielle Office-blog, som er skrevet af Microsofts kommunikationsdirektør for Office, Clint Patterson.

I modsætning til Adobe, så tror Microsoft dog først på, at den rene brug af abonnementsbaseret software er en realitet om ti år.  

Indtil da forpligter Microsoft sig på, at udgive softwarepakker på den traditionelle måde, lyder det på bloggen.

Samtidig fortæller Microsoft, at siden lanceringen af den nye Office 365, så har en fjerdedel af forbrugerne valgt at købe Office i skyen i stedet for en traditionel Office-pakke.

"Det er flere end vi havde forventet," skriver Clint Patterson og slutter sit blogindlæg med et åbnet spørgsmål:

"Måske går det alligevel hurtigere end vi forventer?"

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Infrastruktur | Hellerup

Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Andre events | København Ø

People Tech 2025 – hvor HR møder IT

Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S