Artikel top billede

Her er taberne på det danske pc-marked

Voldsom nedtur i salget af traditionelle pc'er rammer producenter hårdt. Boom for tablet-computere, som nu for første gang har distanceret både stationære og bærbare pc'er.

Antallet af solgte tablet-computere har for første gang lagt traditionelle stationære og bærbare pc'ere
bag sig i kampen om kundernes gunst.

Ifølge tal fra IDC blev der i årets første tre måneder herhjemme solgt i alt 515.800 computere. Heraf var hele 44 procent tablets, mens bærbare og stationære maskiner måtte nøjes med henholdsvis 37 og 19 procent af salget.

Sammenligner man med samme periode i fjor, er salget af pc'er faldet med 18 procent, mens antallet af solgte tablets eksploderede med en fremgang på mere end 150 procent.

Senioranalytiker i IDC, Anders Elabak, peger på, at boomet i tablet-salget mere end opvejer nedturen for de traditionelle pc'er.

"Man kan efterhånden ikke se på pc-markedet uden også at tage højde for tablet-markedet. Og ser man på det samlede antal solgte enheder, står vi med en vækst i markedet på 17 procent," siger Anders Elbak.

Nedturen for den traditionelle pc rammer hårdt hos producenter som HP og Acer, som begge har mistet markedsandele på det i forvejen blødende pc-marked.

Værst ser det ud for HP, som går fra en markedsandel på 27 procent til 19 procent. Det svarer næsten til en halvering af salget, som er droppet fra 94.000 til 54.000. For Acer er markedsandelen faldet fra 13 til 11 procent. I rå tal svarer det til en nedgang på en tredjedel fra 45.000 til 31.000 maskiner.

Mens HP og Acer bløder, formår både Lenovo og Apple at holde skindet på næsen med stort set uændrede salgstal. Lenovo er nu den største pc-producent i Danmark med en markedsandel på 28 procent, men Apple med 11 procent af salget er på fjerdepladsen efter HP og Acer.

På tablet markedet er det fortsat et spørgsmål og Apple og Samsung - og så alle de andre. Væksten på det marked er så voldsomt, at Apple trods en stigning i salget af iPads 70.000 i fjor til mere end 125.000 alligevel må lægge ryg til et fald i sin markedsandel fra 78 til 56 procent.

Omvendt for Samsung, som mangedobler sit salg af Galaxy-tablets til godt 40.000 og dermed øger sin markedsandel fra 8 til 18 procent. På de efterfølgende pladser finder man Acer og Asus og Lenovo.

"Billedet svarer lidt til, hvad vi ser internationalt. Særlig markant er udviklingen for HP, som kun er i pc-markedet og næsten halverer sin samlede markedsandel på pc'er," siger Anders Elbak.

Læs mere:
Blodbad på pc-markedet: Så slemt står det til
Dugfriske pc-tal afslører: Sådan sælger Windows 8
Lenovo banker HP væk fra dansk pc-trone
Blog: Pc-producenterne snorksover

Her er tallene for det danske pc-salg i første kvartal af 2013

Antal og markedsandele - pc'er og tablets - Danmark 1. kvartal 2013:

 Q1 2012Q1 2013YOY (%)
Desktop PCs11550096500-16
Bærbare PCs233300190300-18
Tablets90600229000153
I alt43940051580017
PC Markedsandel (%)(%) 
Lenovo23285
HP2719-8
Acer1311-2
Apple9112
Dell6104
Tablets Markedsandel(%)(%) 
Apple7856-22
Samsung81810
Acer275
Asus253
Lenovo220

Kilde: IDC Danmark




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere