Amazon bygger gigantiske drivhuse til sit nye hovedkvarter

Nu vil Amazon have sin egen skov inde i store glaskupler midt i Seattle.

Artikel top billede

Foto: NBBJ

Her på ComON har vi tidligeret fortalt om Apples nye hovedkvarter, der ligner et strandet rumskib, og Nvidia lægger snart grundstenen til sit nye domicil, hvor grundformen er hentet fra computergrafikkens verden. Nu er det så Amazons tur til at fremlægge planerne for sit nye hovedkvarter i Seattle.

Amazon vil bygge tre højhuse med 37 etager til sine medarbejdere, men den mest interessante del af planerne er tre gigantiske glaskupler med en højde på 24-29 meter.

De skal fungere som en slags overdimensionerede drivhuse med masser af planteliv (og måske også dyreliv), hvor Amazons medarbejdere kan "arbejde og socialisere i et naturligt, park-lignende miljø". Det skriver GeekWire.

I arkitektfirmaet NBBJ's planer fremgår det, at man vil udvælge planter, som kan trives i et mikroklima, der også er egnet for mennesker. De tre sammenhængende kupler har fem etager, og der er åbne områder, hvor store træer kan nå helt op til taget.

De meget detaljerede planer (PDF) for det nye byggeri indeholder også billeder af lignende plantekupler og botaniske haver i Genoa, Bruxelles, Leipzig og andre byer rundt omkring i verden.

Det samlede kontorareal i Amazons nye hovedkvarter bliver på 300.000 kvm, og det ventes, at byggeriet kan tage op til seks år. De nye planer blev fremlagt på et byrådsmøde i Seattle City Hall den 21. maj.

Det er måske ikke helt tilfældigt, at plantekuplerne ligner noget fra en science-fiction film. Amazon-chef Jeff Bezos er kendt som en stor science-fiction fan.

For it-giganterne handler det ikke kun om at skaffe tag over hovedet. Hovedkvarteret sender også et signal om selskabets storhed - ligesom faraoernes pyramider. Samtidig er der ofte en direkte forbindelse mellem bygningens arkitektur og selskabets produkter.

Det gælder dog tilsyneladende ikke for Amazon, som nok er mest kendt for salg af bøger - og ikke planter - over nettet.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil