NemID holder Chromebooks ude af Danmark

En verdensomspændende offensiv for Googles styresystem Chrome går i en bue uden om Danmark.

Artikel top billede

6.600 detailbutikker rundt om i verden kan inden længe præsentere bærbare computere med Googles webbaserede styresystem Chrome OS som en del af deres varesortiment.

En lille, men væsentlig detalje betyder dog, at danske forbrugere ikke får glæde af Googles offensiv.

Det er efterhånden to år siden, at Google præsenterede de første Chromebooks, som senere er blevet relanceret med blandt andet touch-skærme.

Hidtil er de ellers meget skrabede og billige Chromebooks fortrinsvis blevet solgt gennem butikskæder som Best Buy og online via eksempelvis Amazon.

Google har dog aldrig gjort meget for at markedsføre Chromebooks til forbrugersegmentet.

I denne uge annoncerede Google så, at man sammen med hardwareproducenter som Acer, HP og Samsung vil levere Chromebooks til en stribe butikskæder rundt omkring i verden.

I USA får blandt andet kæder som Walmart og Staples Chromebooks på hylderne, ligesom som en række kæder inden for kontorudstyr også er med på vognen.

Google introducerer også Chromebooks til detailhandelen på i alt ti andre markeder som eksempelvis Storbritannien, Australien, Frankrig, Holland og Sverige, hvor det er detailkæder som Media Markt og Dixons, der får Chromebooks på hylderne.

I Sverige bliver det den Dixons-ejede kæde Elgiganten, der kommer til at stå for salget. Det kan derfor undre, at Google har valgt at gå uden om Danmark, hvor Elgiganten står ualmindeligt stærkt.

Men det er der ifølge Elgigantens danske salgschef, Jan Kirkedal, en ganske enkel forklaring på:

"Chromebooks understøtter ikke Java, og det bliver jo i Danmark brugt i blandt andet NemID. Så vi er blevet enige med Google om at lade være med at sælge Chromebooks i Danmark. Det ville skabe en risiko for, at kunderne fik en dårlig oplevelse, og det er hverken vi eller Google interesserede i," siger Jan Kirkedal.

Læs mere:

Google udvikler Chromebook med touch

Trods præmie på 850.000 kroner: Ingen kunne knække Chrome OS


Google gør Chrome klar til danske firmaer

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Sikkerhed | Aarhus C

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

22. januar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S