Direktør for tilsyn: Derfor slap vi datingsites løs

Alle landets datingsites slipper for anmeldelsespligt. Datatilsynets direktør forklarer her hvorfor.

Artikel top billede

Danske datingsites slipper for anmeldelsespligt til Datatilsynet.

Og det sker af flere gode grunde, forklarer direktør Janni Christoffersen fra Datatilsynet til Computerworld.

"Som alle andre myndigheder er vi forpligtet til at se på, om administrationen på vores område kan forenkles eller effektiviseres - til gavn for blandt andet erhvervslivet - og på dette område har vi vurderet det forsvarligt, netop fordi der skal foreligge samtykke fra brugerne til det, der sker," forklarer hun.

Direktøren peger på, at håndteringen af personoplysninger på datingsites skal ske på grundlag af udtrykkeligt samtykke fra brugeren.

Samtidig understreger hun, at anmeldelsespligten altså ikke betyder noget for, om lovgivningen skal overholdes eller ej.

"Som alle andre ikke-anmeldelsespligtige virksomheder skal datingsites overholde lovgivningen - hvis der er problemer med sikkerhedsforhold eller andet, så har Datatilsynet mulighed for at kigge på det af egen drift, eller fordi der klages fra en bruger," forklarer Janni Christoffersen videre.

Antal kontroller?
Kan du oplyse, hvor mange datingsites der er blevet ført tilsyn med, siden anmeldelsespligten blev droppet af ministeren?

"Så vidt jeg kan se, har vi haft et par forespørgsler om noget med datingsites - men ikke noget, der har ført til en undersøgelse."

"Det var også med i vores overvejelse, da vi foreslog anmeldelsespligten ophævet - at vi ikke på dette område ser mange klager eller henvendelser i det hele taget....," lyder det i en mail fra Datatilsynets direktør.

Tv-overvågning også fritaget

Ergo var det Datatilsynet selv, der foreslog justitsministeren at droppe anmeldelsespligten på området. Hvilket også er sket på andre områder.

Hvad er baggrunden for, at datingsites ikke har anmeldelsespligt længere?

"Vi har i de sidste fem-seks år ligget med et meget højt årligt sagsantal - over 5.000 nye sager om året.

"Samtidig med at vi - som alle myndigheder - er underlagt de løbende besparelses- og effektiviseringskrav," skriver direktøren i en mail.

Derfor skal Datatilsynet hele tiden tænke på at effektivisere og koncentrere indsatsen på de områder, hvor det er vigtigst, oplyser hun.

Tv-overvågningsområdet

"Det samme skete på tv-overvågningsområdet i 2007 - der blev det fastsat, at der ikke skal være anmeldelsespligt, når man sætter overvågningskameraer op - men lovgivningen skal overholdes," understreger Janni Christoffersen.

"Og vi fører tilsyn - som du kan se rigt omtalt på vores hjemmeside, når det handler om tv-overvågning."

"Bare for at nævne et eksempel, hvor Folketinget diskuterede, om der skulle være anmeldelsespligt eller ej," forklarer direktøren.

Hun påpeger igen, at dels skal der effektiviseres, dels er det blevet vurderet "forsvarligt, netop fordi der skal foreligge samtykke fra brugerne til det, der sker."

"Der er masser af områder, hvor der ikke er anmeldelsespligt - for eksempel er hele den almindelige praksis-sektor på sundhedsområdet fritaget + en række andre områder - foreninger med videre - det fremgår af persondatalovens § 49."

"Og det er steder, hvor der også behandles følsomme oplysninger," forklarer hun.

Her kan du finde Datatilsynets side om datingsites.

Læs også:

Disse danske datingsites slippes løs på nettet

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Sikkerhed | Aarhus C

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    22. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil