Server-bommerter forsinkede vigtigt it-system i tre år

It-system hos politiet blev forsinket i tre år, blandt andet fordi man tog fejl af server-behovet. Læs om alle problemerne her.

Artikel top billede

Underdimensionerede servere, forsinkelser på søgefunktioner og bøvl med filformater resulterede i, at Rigspolitiets it-system Raven blev forsinket i tre år.

Systemet, der håndterer indhentede teledata fra de danske teleselskaber, skulle have været i luften i 2007.

"Basale elementer ville skulle sættes i drift med udgangen af 2. kvartal 2007, og de udvidede funktionaliteter‎ nogle få måneder efter," fremgår det af et mødereferat mellem Rigspolitiet og leverandøren.

Men i stedet måtte systemet gennemgå en længere ombygning for endeligt at komme i drift i 2010.

Det viser en række dokumenter, som beskriver leveringsprocessen mellem leverandør og Rigspolitiet, som Computerworld har indhentet via aktindsigt.

Undervurderede server-belastningen
Navnet på leverandøren er undtaget fra aktindsigten, men af dokumenterne fremgår det, at leverandøren og Rigspolitiet undervurderede, hvilken belastning server-systemerne ville blive udsat for.

I september 2007 blev det besluttet, at selve hardware-platformen skulle bygges op omkring to Fujitsu Siemens FSC RX200-servere med to gigabyte ram, Windows 2003 server og MSSQL som databaseplatform.

Men allerede tre måneder efter går det i december op for begge parter, at serverne er underdimensionerede.

"Fritekstsøgning og kategoriseret søgning giver væsentlig mere disk aktivitet, det gamle setup ikke kunne matche. Derudover har vi overført mere RAM fra den frie database-server til den anden for at teste," skriver leverandøren i en redegørelse til Rigspolitiet.

Leverandøren søger hjælp hos producenten
Systemet får derefter lov til at ligge i juleferien, men primo januar er det ifølge leverandøren "blevet hverdag igen, og dermed tid til atter at forholde sig til dagligdagens udfordringer."

Den hemmelige leverandør har så store udfordringer med databaserne, at man vælger at få problemet vurderet hos Microsoft, som udvikler MSSQL-databaseproduktet, der elegant fortæller leverandøren, at systemet simpelthen er underdimensioneret.

"Hvis man ønsker data indekseret [...] skal ens hardware være gearet til dette," skriver Microsoft tilbage til leverandøren, der efterfølgende fortæller Rigspolitiet, at det vil tage syv uger at implementere mere RAM i serverne.

Store mængder af teledata skabte hovedbrud

Manglen på ram skyldes primært, at MSSQL-databaserne indeholder så store mængder af teledata, at systemet slet ikke kan følge med.

Leverandøren foreslår derfor, at en del af database-funktionaliteten helt ændres.

"Overvej at have to databaser, som kører på det samme hardware. Én database skal bruges til daglig brug, og en "Stand by" database, hvis I pludselig får behov for at køre X millioner sessioner ind i en database hurtigt."

Computerworld har tidligere skrevet, hvor mange teledata de danske politikredse suger ud af teleselskaberne. Du kan få overblikket over mængderne her.

Forsinkelse på teledata-filformat
Ud over underdimensioneret hardware havde Rigspolitiet også problemer med at få specificeret præcist, hvilket format de danske teleselskaber skal bruge, når de loggede tele-data skal udleveres.

"Det er aftalt mellem parterne, at leveringsterminen [...] er rykket til første juli 2007 grundet forsinkelse af endeligt XML-format," skriver Rigspolitiet.

Men problemet, der blev identificeret i 2007, er i dag stadig ikke løst. Teleselskaberne afleverer nemlig sine tele-data lige nøjagtigt som det passer dem.

"De enkelte udbydere kan levere data i det format, de finder mest velegnet," fortalte sektionsleder ved Rigspolitiets Telecenter Karsten Brinkmann Pedersen til Computerworld i februar.

Politiet oplever ligefrem, at samme selskab leverer flere forskellige formater.

Læs også:
Få overblikket: Disse teledata snager politiet i

Kaos hos politiet: Overvågningsdata roder rundt

Så meget har politiets lognings-system kostet

Live-data: Så massivt overvåges danskerne netop nu

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Netcompany A/S

    Data Management Consultant

    Københavnsområdet

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead Cybersecurity

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car