It-chef fuppet på nettet: Pas på disse netbutikker

755 falske netbutikker prøver at snyde danske forbrugere. Tidligere it-chef gik i fælden.

Artikel top billede

Hvis man handler julegaver på nettet, er det ikke sikkert, at det, man bestiller, også ender under juletræet.

E-mærket - som er en dansk mærkningsordning for sikker nethandel - har fundet frem til 755 såkaldte fupbutikker, der forsøger at snyde de danske forbrugere, skriver dr.dk.

"Mange af dem er sat op som professionelle hjemmesider med flotte billeder og dansk tekst, som de ofte har kopieret direkte fra danske netbutikker," siger Lars Schmidt Larsen, der er direktør i E-mærket, til dr.dk.

De fleste fupbutikker dækker over webshops, der udgiver sig for at sælge mærkevarer til lave priser, men i stedet leverer kopier.

"Der kan være tasker, jakker og andre dyre mærkevarer, som bliver solgt med store rabatter. Men hvis tilbuddet lyder for godt til at være sandt, så er det dét sikkert også," siger Lars Schmidt Larsen.

Faldt for fristelsen

En af dem, som gik i fupfælden, er tidligere it-chef Hans Lembøl. Han handler ofte på nettet, og en dag faldt han for fristelsen.

"Min datter ønskede sig en dyr Burberry-jakke, men den kostede over 10.000 kroner, og det ville jeg ikke give. Men så faldt jeg over en hjemmeside med et godt tilbud, og så købte jeg den til hende," siger Hans Lembøl.

Nogle dage efter kom pakken fra Kina, og det var godt nok en jakke, men ikke den Burberry trenchcoat, som Hans Lembøls datter havde ønsket sig.

"Det var en efterligning, men ganske vist en rigtig god en af slagsen," siger Hans Lembøl.

"Jeg er en erfaren internetkunde, og normalt gennemskuer jeg hurtigt, hvis der er tale om fupbutikker, men det her så bare meget professionelt ud, og så slog jeg til," siger Hans Lembøl til dr.dk.

Han har efterfølgende skrevet til firmaet og klaget over handlen, uden at de har reageret.

Og det er desværre mere reglen end undtagelsen for de her fupbutikker, mener Lars Schmidt Larsen fra E-mærket.

"De er jo sat i verden for at snyde folk, så selvfølgelig sender de ikke pengene retur," siger E-mærkets direktør til dr.dk.

Se på næste side, hvordan du spotter en fup-butik.

Sådan spotter du en fup-butik

E-mærket har samlet en række gode råd til, hvordan du opdager en fupbutik:

Stave- og sprogfejl - Mange fupbutikker er oversat af maskiner og er derfor skrevet på meget dårlig dansk.

Mærkevarer til spotpris - Burberry, Mulberry, Nike, Marc Jacobs og så videre. Fupbutikker markedsfører sig som oftest med velkendte mærkevarer til langt under den pris, du ellers ville betale for den ægte vare.

Skæve priser - Priser som eksempelvis 244,67 DKK eller 2738,59 DKK er typiske priser, du støder på, når du møder en fupbutik. Ligesom sproget er priserne udregnet af en maskine.

Mangelfulde eller falske virksomhedsoplysninger - Kan du ikke finde noget CVR- eller telefonnummer på hjemmesiden, er det tegn på fup. Hvis det modsatte er tilfældet, kontrollér CVR-nummer på cvr.dk eller forsøg at ringe til dem, da fupbutikker kopierer seriøse netbutikkers virksomhedsoplysninger.

Falske betalingsmuligheder - Fupbutikker reklamerer ofte med en række internationalt kendte betalingskort, men når du kommer ind på betalingssiden, er mulighederne ofte anderledes.

Flad hjemmeside med døde logoer - De fleste fupbutikker er teknisk dårlige. Tjek derfor at links og logoer virker. Er der eksempelvis et e-mærke, så tjek butikken på emaerket.dk. Er netbutikken godkendt til at bære e-mærket, vises der en certifikatside, som bekræfter dette.

Produktnavne i webadressen - Vær opmærksom, hvis webadressen indeholder velkendte mærkevarebrands som Burberry, Mulberry, Nike og lignende. Dette er ofte et tegn på svindel. Svindlerne gør det for at ligge højere i Googles søgeresultater.

Reklamer på Facebook - Mange fupbutikker reklamerer via Facebook, så vær altid kritisk over for annoncer med lidt for gode tilbud.

På E-mærkets hjemmeside kan du tjekke, om den butik, du vil handle i, er fup.

Læs også:

Her er den sikre vej til at blive snydt på nettet

Annonceindlæg fra Kingston Technology

Vi låser vores hjem, så hvorfor beskytter vi ikke vores digitale liv?

Beskyttelsen af dine personlige og fortrolige data i den digitale tidsalder starter med betroede krypteringsløsninger.

Navnenyt fra it-Danmark

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil