Online-forhandler: Post Danmark snylter på mine kunder

Post Danmark er lige lovlig smart, når selskabet beder online-butikkers kunder om at evaluere Post Danmark på Trustpilot, mener onlineforhandler.

Artikel top billede

Forbrugernes karaktergivning og anmeldelser på Trustpilot er en vigtig del af internetalderens marketingarbejde.

Den sandhed har fået en helt ny dimension for den nordjyske online-forhandler cykelpartner.dk, som er på vej ud i et slagsmål med Post Danmark, som står for at levere en stor del af onlinebutikkens varer ud til kunderne.

Oven i selve transporten af varerne leverer Post Danmark også en sms- eller mail-baseret tracking-service, så kunderne kan følge med i, hvor deres vare er henne i leveringsforløbet, ligesom kunden får besked, når varen er klar til afhentning.

Men hvad Post Danmark ikke fortæller, er, at man efter levering sender endnu en besked til kunden med opfordring til at gå ind på Trustpilot og give Post Danmark karakter.

Men det er at gå for vidt, mener marketingchef i cykelpartner.dk Dennis Drejer. Han har købt en ydelse hos Post Danmark, men det ændrer ikke på, at det er hans kunde, som Post Danmark skal holde fingrene fra.

"Det er noget mærkeligt noget, at Post Danmark går ind og ændrer et set up - sikkert fordi de er i en eller anden kamp mod for eksempel GLS (Post Danmarks konkurrent, red.) - fordi de gerne vil have en bedre trustpilot-score end dem," siger Dennis Drejer.

Han fortæller, at den nye "service" fra Post Danmark har været i gang i et par måneder. Det har udløst klager fra både vrede og forvirrede kunder, som ikke forstår, hvorfor de får så mange beskeder vedrørende det samme indkøb. Cykelpartner.dk sender nemlig også selv beskeder til kunderne med opfordring til at give karakterer og skrive anmeldelser på Trustpilot.

"Vi bruger først og fremmest Post Danmarks service for at få færrest mulige returpakker. Vi er postens kunde, og de har ikke noget at gøre med slutkunden, ud over at de leverer en service til os. Og jeg er bange for, at det skader vores brand, hvis kunderne drager den konklusion, at det er os, der bombarderer dem med sms'er og mails. Så jeg vil mene, at det skader mit forhold til min kunde," siger Dennis Drejer.

Men Post Danmarks sms'er har også en anden og mere håndfast konsekvens, fortæller Dennis Drejer.

"Det vi også kan se, er, at vi mister omkring ti procent af de anmeldelser på Trustpilot, som vi ellers ville have fået," siger Dennis Drejer.

Han har derfor bedt Post Danmark stoppe med at sende beskeder til hans kunder - eller i det mindste give mulighed for at slå funktionen fra, men hos Post Danmark henviser man til, at der intet juridisk er til hinder for at gøre, som man gør.

"De mener, at de har det på plads med deres jurister, og vi er ikke interesseret i at bruge krudt på at sætte en advokat på sagen. Men jeg er egentlig ligeglad med lovgivningen i det. Jeg er interesseret i at have et valg, hvor jeg kan slå Post Danmarks sms fra, fordi vi kan se, at det påvirker vores kunder," siger han.

Du kan læse Post Danmarks kommentar til sagen her.

Læs også:

Post Danmark efter Trustpilot-kritik: Vi vil også høre kundernes mening

Post Danmark: Vi er ikke hæmsko for nethandlen

Post Danmark meldt til Bagmandspolitiet

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S