Harddisk-ekspert: SSD-disken går en meget hård fremtid i møde

Alle taler om SSD som fremtidens lagermedie, men der er langt til toppen af storage-pyramiden for de hurtige flash-diske. De traditionelle harddiske vinder stadig hurtigere frem end den nye teknologi. Læs her hvorfor.

Artikel top billede

Interview: På nogle områder har de hurtige SSD-drev overtaget herredømmet.

Det gælder eksempelvis i tabletter eller i mobiler, hvor flash-disken er enerådig.

Men når det kommer til desktoppen, har flash-hukommelsen det stadig svært, og i de større storage-løsninger er det slet ikke sikkert, at SSD vil komme til at betyde noget.

"Mange forventede, at SSD ville slå igennem på desktoppen i 2013, men det skete ikke, og jeg tror slet ikke, at det store gennembrud kommer herfra," siger Henrik Andersen, der er dansk landechef for Ibas, som har specialiseret sig i at redde data fra ødelagte diske.

Og han forklarer:

"Det skyldes, at interessen for at købe desktop-maskiner ikke er stor. Derfor er der fokus på andre produkter, som eksempelvis tablets, hvor flash-diskene vil blive anvendt. Samtidig vil dele af lagerpladsen blive håndteret af skyen."

"Når vi ser på de diske, som vi får ind, er andelen af SSD stadig lav. Sidste år lå den på seks procent," eksemplificerer han.

Store miljøer er uden SSD

I de lidt større miljøer vokser behovet for lagerplads enormt, og foreløbig er SSD langt fra det prisleje, der kan gøre dem interessante i større lagermålestok.

"SSD-teknologien ser i øjeblikket ikke ud til at komme til at spille den store rolle, når det handler om at gemme store datamængder," siger Henrik Andersen.

"Alt peger på, at det er den traditionelle storage, der skal tage slæbet. Jeg vil vurdere, at det er under én procent af lagerpladsen i datacentre, der håndteres af SSD-diske," siger han.

En af forklaringerne er, at der stadig sker en udvikling af de traditionelle diske.

"Der går lang tid mellem de store udviklingsspring indenfor traditionelle harddiske, men et af disse trin er på vej," fortæller Henrik Andersen.

"En disk er ikke lufttæt, og luften er et problem for læsehovedets præcision og derved lagerkapaciteten, fordi der skabes turbulens. Derfor fylder man dem nu med helium, hvor partiklerne er mindre, og derved kan man presse datatætheden langt højere op. Seks terabyte er eksempelvis lige på trapperne."

Den øgede volumen på diskene betyder, at de er at foretrække fremfor SSD, hvor pladsen er langt mere kostbar. 

Der bliver stadig solgt langt flere traditionelle harddiske end SSD-drev. Dette er alene antallet af solgte diske, uden at der er taget hensyn til lagerpladsen, der ville gøre forskellen langt, langt større. Y-aksen er millioner enheder Kilde: Objective Analysis Data 2012, Coughlin and Associates 2012

Mudret udvikling

Et andet problem er, at teknologudviklingen indenfor SSD foregår uden en egentlig koordinering.

Der er tre store producenter af traditionelle harddiske. Det er Seagate, Western og Digital Toshiba.

Til sammenligning er der omkring 200 producenter af SSD-drev, der får deres komponenter fra verdens seks producenter af flash-hukommelse.

Det giver et mudret marked, hvor der ikke er nogen standarder for, hvordan man skal gemme data på enhederne.

"Data kan være spredt ud over flash-hukommelsens lagerplads uden en stringent styring, og det er et problem for at udnytte kapaciteten og samtidig sløve hukommelsens hastighed," fortæller Henrik Andersen.

Læs også:
SSD-diske skaber masser af problemer: Det skal du gøre

SSD-afløser vil først være klar om 10 år

Så skrøbelige er SSD-diske - sletter nemt vigtige data

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Sikkerhed | Aarhus C

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

22. januar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S