Hundredvis af klager over dansk rejseapp: "Den dårligste app nogensinde"

Dansk rejseapp får hård kritik af brugerne.

Artikel top billede

"Virkelig dårligt og ustabilt. Udviklerne af denne app har sgu ikke noget at være stolte af her!"

Sådan lyder blot en ud af 877 negative anmeldelser af DSB's "Mobilbilletter Hovedstaden" på Googles Playstore. En app der skal gøre det muligt at købe billetter, klippekort og periodekort i hovedstadsområdet.

DSB's app har eksisteret siden foråret 2012´.

Allerede dengang blev den kritiseret af kunderne i de to app-butikker for at være ustabil og for, at nedbrud skete alt for ofte.

Samtidig er app'en i dens nuværende version ikke blevet opdateret siden maj 2013.

Modtager ikke betalte billetter
Nedbrud og ustabilitet er én ting.

Hvad værre er, at flere klager over, at de ikke kan bruge de billetter eller klippekort, som de køber igennem app'en, hvis det da endelig lykkes at få lov til at købe en billet overhovedet.

"Jeg har købt et klippekort, men kan ikke bruge app'en. Den kan ikke aktiveres, selvom jeg har fået koden flere gange," skriver Alberto Carrillo Ballesteros på Google PlayStore.

App'en skulle kunne modtage betaling direkte i systemet samtidig med, at man kan købe digitale billetter og klippekort, så man kan spare penge i forhold til de fysiske billetter af papir.

Men med et ustabilt system sker det tilsyneladende, at flere slås med dobbeltkøbte billetter og klippekort.

"Lort! Har lige måttet købe 2x sms billetter til 48 kr., da app'en vil have, at jeg skal genregistrere. Der kommer en fejl. Nu kan jeg ikke få adgang til det klippekort jeg købte forleden," skriver Frey Clante på Google PlayStore.

DSB beklager problemerne
Hos DSB er problemerne ikke ukendte, og her beklager man også de problemer, som deres kunder måtte opleve.

"Vi kan kun beklage de dårlige oplevelser, som vores kunder har oplevet. Samtidig opfordrer vi selvfølgelig til, at de kan henvende sig til kundecentret, hvis de har haft problemer, og det er de heldigvis gode til", siger Christian Linnelyst, salgs- og marketingchef hos DSB, til Computerworld.

Ifølge DSB har 'Mobilbilletter Hovedstaden' over 170.000 registrerede brugere, der sammenlagt klipper en million klip om måneden i app'en, og med så stor en kundegruppe er der også mange forskellige typer telefoner. Specielt inden for Android-verdenen, hvor hvert mærke har sin egen software og hardware.  

"Vi forsøger at hjælpe vores kunder, også selv om hjælpen strækker sig uden for vores app. Vi foreslår at rydde cache, at de ikke har nok hukommelse på telefonen og så videre, og med så mange brugere fungerer app'en det meste af tiden. Men vi er bevidste om de problemer, der forekommer. Blandt andet har vi kæmpet med serverfejl, hvor data er gået tabt," siger Christian Linnelyst.

Retter fejl i dag
DSB udsender senere i dag en opdatering til app'en, som skulle rette nogle af de mange fejl.

"Derudover retter vi også en fejl, der gjorde, at nogle kunder ikke kunne forny deres mobilperiodekort, og vi arbejder på at rette til, så app'en ikke giver problemer, når man bruger den på Androidtelefoner med mindre skærme", siger Christian Linnelyst.

Ifølge Christian Linnelyst arbejdes der også i øjeblikket hårdt på andre rettelser til appen. Blandt andet arbejdes der på en optimering af gps'en, så den vil blive 50 procent bedre.

Til artiklen er der kun brugt anmeldelser fra den seneste version af "Mobilbilletter Hovedstaden" fra Googles Playstore.

Læses lige nu

    Impact Fund Denmark

    Head of IT – lead our digital transformation

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Managing Architect

    Midtjylland

    TD SYNNEX Denmark ApS

    Internal Account Manager

    Københavnsområdet

    Annonceindlæg fra Conscia

    Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

    Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse