Artikel top billede

Tre overraskende facts om det danske pc-marked

Overraskelse nummer et: Trods krise og tablet-computernes fremmarch bliver der i dag solgt tre gange så mange pc'er som for 20 år siden.

Kan du huske de danske pc-mærker Amitech, Alcotini og Newtech?

Svarer du ja, har du formentlig allerede fejret din 40-års fødselsdag.

Og svarer du nej, er det enten hukommelsen det kniber med - eller også er du bare ikke gammel nok.

Sammen med italienske Olivetti og amerikanske AST var de tre navne, indtil for 15-20 år siden, velkendte på det danske marked.

Men fælles for dem er, at de ligesom mange andre små danske pc-byggere i dag er forsvundet i takt med, at pc'en er blevet hver mands eje, og markedet er endnu mere domineret af store multinationale spillere.


Kilde: IDC

Den historie afspejler sig i tal for pc-markedet fra 1995 og frem til i dag, som analysefirmaet IDC har gravet frem fra arkiverne for Computerworld.

Læs også:

Dansk pc-bygger vokser voldsomt

Hæderkronet dansk pc-bygger giver op

Er pc-festen slut?

I løbet af disse tyve år er pc-markedet eksploderet.

Trods økonomisk krise og tablet-computernes fremmarch blev der ifølge IDC i 2013 solgt tæt på 1,25 millioner pc'er.

1) Pc-markedet er tredoblet siden 1995

Det er mere end tre gange så mange som i 1995, hvor tallet lå i underkanten af 400.000 enheder. Det absolutter højepunkt blev nået i 2010, da 1,6 millioner pc'er blev langet over disken.

Tilbage i 1995 var det IBM og Compaq, der sad på tronen som de to største pc-leverandører med tilsammen 35 procent af markedet - fordelt med 23 procent til IBM og 12 procent til Compaq.


Kilde: IDC

Siden da er IBM's berømte Thinkpads blevet en del af kinesiske Lenovo, som købte IBM's pc-forretning i 2005. På samme måde blev Compaq i 2002 købt af HP. Blandt andre mærker, der er forsvundet i perioden, kan man nævne Packard Bell og NEC, som i dag er blevet en del af taiwanesiske Acer.

Lenovo og HP har virkelig forstået at udnytte udviklingen og sidder i dag på tilsammen næsten halvdelen af markedet med henholdsvis 26 og 20 procent.

2) De danske producenter er væk - helt væk

En anden stor vinder er Apple, som i 1995 stod for seks procent af computersalget i Danmark. Da Apple var i krise i slutningen af 90'erne, faldt andelen til to procent - en andel, der holdt sig helt frem til 2005.

Siden har Apple taget alvorlig revanche og sidder i dag med en markedsandel på 12 procent.

De store tabere på pc-markedet er som nævnt de engang så hæderkronede danske navne som Alcotini, Amitech og Datagrossisten, der med sit Newtech-branch eksempelvis havde fire procent af markedet tilbage i 1995.

Massakren på de små pc-producenter er også historien om en voldsom konsolidering af pc-markedet.

3) De fem store sidder på 80 procent af det danske marked


I dag sidder de fem største producenter Lenovo, HP, Acer, Apple og Dell tilsammen på 81 procent af markedet. Dertil kommer den taiwanesiske opkomling Asus, som i dag har syv procent af markedet.

Tilbage i 1995 bestod pc-producenternes top fem af IBM, Compaq, Olivetti, Fujitsu og Apple. De kunne dengang mønstre til sammen 52 procent af markedet.

Netop Olivetti og Fujitsu er blandt de helt store tabere i perioden. I slutningen af 90'erne gik Olivettis pc-division ned med en kæmpegæld.

Efterfølgende har italienerne blandt andet satset på produktion af printere og kasseapparater.

Så sent som i 2005 havde Fujitsu en markedsandel på 12 procent. I 2013 er det japanske firma ved helt at dumpe ud af top ti med en markedsandel på bare to procent.

Læs også:

Voldsomt fald i det danske pc-salg - men to mærker stormer frem




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere