Tre overraskende facts om det danske pc-marked

Overraskelse nummer et: Trods krise og tablet-computernes fremmarch bliver der i dag solgt tre gange så mange pc'er som for 20 år siden.

Artikel top billede

(Foto: gratis /)

Kan du huske de danske pc-mærker Amitech, Alcotini og Newtech?

Svarer du ja, har du formentlig allerede fejret din 40-års fødselsdag.

Og svarer du nej, er det enten hukommelsen det kniber med - eller også er du bare ikke gammel nok.

Sammen med italienske Olivetti og amerikanske AST var de tre navne, indtil for 15-20 år siden, velkendte på det danske marked.

Men fælles for dem er, at de ligesom mange andre små danske pc-byggere i dag er forsvundet i takt med, at pc'en er blevet hver mands eje, og markedet er endnu mere domineret af store multinationale spillere.


Kilde: IDC

Den historie afspejler sig i tal for pc-markedet fra 1995 og frem til i dag, som analysefirmaet IDC har gravet frem fra arkiverne for Computerworld.

Læs også:

Dansk pc-bygger vokser voldsomt

Hæderkronet dansk pc-bygger giver op

Er pc-festen slut?

I løbet af disse tyve år er pc-markedet eksploderet.

Trods økonomisk krise og tablet-computernes fremmarch blev der ifølge IDC i 2013 solgt tæt på 1,25 millioner pc'er.

1) Pc-markedet er tredoblet siden 1995

Det er mere end tre gange så mange som i 1995, hvor tallet lå i underkanten af 400.000 enheder. Det absolutter højepunkt blev nået i 2010, da 1,6 millioner pc'er blev langet over disken.

Tilbage i 1995 var det IBM og Compaq, der sad på tronen som de to største pc-leverandører med tilsammen 35 procent af markedet - fordelt med 23 procent til IBM og 12 procent til Compaq.


Kilde: IDC

Siden da er IBM's berømte Thinkpads blevet en del af kinesiske Lenovo, som købte IBM's pc-forretning i 2005. På samme måde blev Compaq i 2002 købt af HP. Blandt andre mærker, der er forsvundet i perioden, kan man nævne Packard Bell og NEC, som i dag er blevet en del af taiwanesiske Acer.

Lenovo og HP har virkelig forstået at udnytte udviklingen og sidder i dag på tilsammen næsten halvdelen af markedet med henholdsvis 26 og 20 procent.

2) De danske producenter er væk - helt væk

En anden stor vinder er Apple, som i 1995 stod for seks procent af computersalget i Danmark. Da Apple var i krise i slutningen af 90'erne, faldt andelen til to procent - en andel, der holdt sig helt frem til 2005.

Siden har Apple taget alvorlig revanche og sidder i dag med en markedsandel på 12 procent.

De store tabere på pc-markedet er som nævnt de engang så hæderkronede danske navne som Alcotini, Amitech og Datagrossisten, der med sit Newtech-branch eksempelvis havde fire procent af markedet tilbage i 1995.

Massakren på de små pc-producenter er også historien om en voldsom konsolidering af pc-markedet.

3) De fem store sidder på 80 procent af det danske marked


I dag sidder de fem største producenter Lenovo, HP, Acer, Apple og Dell tilsammen på 81 procent af markedet. Dertil kommer den taiwanesiske opkomling Asus, som i dag har syv procent af markedet.

Tilbage i 1995 bestod pc-producenternes top fem af IBM, Compaq, Olivetti, Fujitsu og Apple. De kunne dengang mønstre til sammen 52 procent af markedet.

Netop Olivetti og Fujitsu er blandt de helt store tabere i perioden. I slutningen af 90'erne gik Olivettis pc-division ned med en kæmpegæld.

Efterfølgende har italienerne blandt andet satset på produktion af printere og kasseapparater.

Så sent som i 2005 havde Fujitsu en markedsandel på 12 procent. I 2013 er det japanske firma ved helt at dumpe ud af top ti med en markedsandel på bare to procent.

Læs også:

Voldsomt fald i det danske pc-salg - men to mærker stormer frem

Event: Computerworld Cloud & AI Festival

Digital transformation | Ballerup

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S