Microsoft sætter milliarder ind på konto hos Skat

For at undgå et potentielt rentesmæk har Microsoft frivilligt indbetalt et milliardbeløb til Skat. It-giganten regner dog fortsat med at vinde verserende skattestrid.

Artikel top billede

Microsoft har indbetalt et milliardbeløb til Skat.

Det bekræfter Microsofts danske kommunikationsdirektør, Anders Adelhorst, over for DR Nyheder.

Årsagen til den frivillige indbetaling er, at it-giganten vil eliminere risikoen for et muligt senere kæmpe rentesmæk, hvis selskabet - imod forventning - skulle tabe en stor skattetvist.

"Selvom sagen forsat kører, har vi af respekt for den videre proces valgt at deponere et beløb til Skat i september 2013, mens begge parter søger en løsning," skriver Anders Adelhorst i en mail til DR.

Han understreger, at Microsoft er "...fortrøstningsfulde i forhold til, at sagen falder ud til vores fordel".

Sagen har kørt i årevis og drejer sig om købet af danske Navision i 2002, hvor tvisten opstod i forhold til værdifastsættelser af patenter og rettigheder, som blev ført ud af selskabet efterfølgende.

Skat mener, at værdien blev sat for lavt.

Milliarder og atter milliarder

Ifølge DR er man få måneder fra at nå en endelig aftale i sagen. Tidligere har det været fremme, at sagen skulle dreje sig op imod 5,8 milliarder kroner.

Microsoft er langt fra den eneste virksomhed, som Skat har valgt at gå efter. En sag om Intel i forbindelse med købet af Finn Helmers Giga skulle dreje sig om 3,6 milliarder kroner.

Sidste år fik 77 virksomheder forhøjet deres skattepligtige indkomst med i alt 17 milliarder kroner.

Og indenfor de sidste fem år har Skat rejst 260 sager mod multinationale selskaber.

Læs også:

Skat: Microsoft skylder so 5,8 milliarder kroner i dansk skat

Microsoft kryber i flyverskjul i stor skattesag: Mærklægger sagen

Skat jagter milliarder hos Intel efter Giga-opkøb

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil