Artikel top billede

Sådan findes den rigtige pris: Algoritmer afgør prisen på dine it-varer

På et online it-marked bliver priserne ændret flere gange dagligt, blandt andet af smarte algoritmer. Men det er kun halvdelen af hemmeligheden, når man vil sælge mere end de andre, afslører Dustin og Proshop.

It-forhandlerne Dustin og Proshop er hemmelighedsfulde, når det kommer til, hvordan de tusindvis af varer på hylderne prissættes.

Det kan dog alligevel koges ned til tre ting: Algoritmer, konkurrenter og mavefornemmelse.

Prisfastsættelsen er ikke nogen nem opgave, for de to forhandlere imellem har over 300.000 forskellige varer på hylderne, hvor priserne justeres efter behov.

"Vi har et kernesortiment, hvor vi kører med faste priser, og selvom vi overvåger dem løbende, så ændrer vi dem ikke hele tiden. I stedet har vi også et bredt bagkatalog, hvor vi automatisk skifter priser flere gange dagligt," siger Proshops direktør, Morten Duch.

Hemmelige algoritmer bestemmer prisen

Priserne bliver skiftet på baggrund af informationer om konkurrenternes position på markedet og på prisportalerne, leverandørers priser og lagerbeholdning.

Men det er ikke alle priser, som kan justeres automatisk.

"Hvis det er nogle særlige varer, som vi har fokus på, så er det en indkøber, som manuelt overvåger prissætningen, men bagkataloget justeres automatisk med en algoritme. Ellers skulle vi have rigtig mange ansat," siger Morten Duch.

Den automatiserede algoritme som beregner priser på de titusindvis af varer hvert øjeblik er lidt af en forretningshemmelighed hos de store netbutikker.

Algoritmen er et vigtigt konkurrenceparameter butikkerne imellem, derfor kommer ingen af de to helt ind på, hvordan den fungerer.

Det nærmeste er, at den justerer priserne ud fra indkøbs- og udsalgspriser for at sikre en given avance på de enkelte produkter.

Læs også: Dustin spinder guld på små og mellemstore erhvervskunder

Service er alfa og omega

De to handelsfolk er enige om, at prisen betyder noget, men langt fra ikke er alt, når det kommer til salg.

"Det vigtigste for os er kundeservice og kundens oplevelse som helhed. Selvom vi bruger vores nordiske kendskab til markedet til at sætte en god pris, så er det ikke nok. Der skal være et effektivt service-apparat bag," siger Göran Lindö, nordisk online salgschef for Dustin.

Og det er Morten Duch helt enig i; selvom den rigtige pris kan hjælpe virksomheden til bedre at blive set af kunderne.

"Det er klart bedre at ligge nummer et end at ligge nummer ti hos prissøgemaskinerne, men det er mit indtryk, at forbrugerne også kigger på tillid til forretningen, har de erfaringer med, at vi kan levere varen og er servicen i orden, hvis varen skal returneres."

"Selvfølgelig er der også prisryttere, som udelukkende og altid køber efter den billigste pris, men det er så ikke dem vi specifikt går efter," siger Morten Duch.

Læs også:

IT-Branchen utilfreds: Priser skal være hemmelige

Brugte iPhones oversvømmer brugtmarkedet: Tusindvis af danskere vil af med deres gamle iPhones




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere






White paper
Tidsbegrænset kampagne: Overvejer du at udskifte eller tilføje printere i din forretning? Vi kan tilbyde én eller flere maskiner gratis