Sådan findes den rigtige pris: Algoritmer afgør prisen på dine it-varer

På et online it-marked bliver priserne ændret flere gange dagligt, blandt andet af smarte algoritmer. Men det er kun halvdelen af hemmeligheden, når man vil sælge mere end de andre, afslører Dustin og Proshop.

Artikel top billede

It-forhandlerne Dustin og Proshop er hemmelighedsfulde, når det kommer til, hvordan de tusindvis af varer på hylderne prissættes.

Det kan dog alligevel koges ned til tre ting: Algoritmer, konkurrenter og mavefornemmelse.

Prisfastsættelsen er ikke nogen nem opgave, for de to forhandlere imellem har over 300.000 forskellige varer på hylderne, hvor priserne justeres efter behov.

"Vi har et kernesortiment, hvor vi kører med faste priser, og selvom vi overvåger dem løbende, så ændrer vi dem ikke hele tiden. I stedet har vi også et bredt bagkatalog, hvor vi automatisk skifter priser flere gange dagligt," siger Proshops direktør, Morten Duch.

Hemmelige algoritmer bestemmer prisen

Priserne bliver skiftet på baggrund af informationer om konkurrenternes position på markedet og på prisportalerne, leverandørers priser og lagerbeholdning.

Men det er ikke alle priser, som kan justeres automatisk.

"Hvis det er nogle særlige varer, som vi har fokus på, så er det en indkøber, som manuelt overvåger prissætningen, men bagkataloget justeres automatisk med en algoritme. Ellers skulle vi have rigtig mange ansat," siger Morten Duch.

Den automatiserede algoritme som beregner priser på de titusindvis af varer hvert øjeblik er lidt af en forretningshemmelighed hos de store netbutikker.

Algoritmen er et vigtigt konkurrenceparameter butikkerne imellem, derfor kommer ingen af de to helt ind på, hvordan den fungerer.

Det nærmeste er, at den justerer priserne ud fra indkøbs- og udsalgspriser for at sikre en given avance på de enkelte produkter.

Læs også: Dustin spinder guld på små og mellemstore erhvervskunder

Service er alfa og omega

De to handelsfolk er enige om, at prisen betyder noget, men langt fra ikke er alt, når det kommer til salg.

"Det vigtigste for os er kundeservice og kundens oplevelse som helhed. Selvom vi bruger vores nordiske kendskab til markedet til at sætte en god pris, så er det ikke nok. Der skal være et effektivt service-apparat bag," siger Göran Lindö, nordisk online salgschef for Dustin.

Og det er Morten Duch helt enig i; selvom den rigtige pris kan hjælpe virksomheden til bedre at blive set af kunderne.

"Det er klart bedre at ligge nummer et end at ligge nummer ti hos prissøgemaskinerne, men det er mit indtryk, at forbrugerne også kigger på tillid til forretningen, har de erfaringer med, at vi kan levere varen og er servicen i orden, hvis varen skal returneres."

"Selvfølgelig er der også prisryttere, som udelukkende og altid køber efter den billigste pris, men det er så ikke dem vi specifikt går efter," siger Morten Duch.

Læs også:

IT-Branchen utilfreds: Priser skal være hemmelige

Brugte iPhones oversvømmer brugtmarkedet: Tusindvis af danskere vil af med deres gamle iPhones

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

Infrastruktur | Hellerup

Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S