Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Topchef efter succesrig redning af CSC Danmark: Sådan har jeg grebet opgaven an

Interview: CSC Danmark stod på afgrundens rand med milliardtab og masser af skandale-sager. Nu er selskabet på højkant igen. Hvordan griber man sådan en oprydning an? Her får du CSC's 'clean up guy,' John Walsh' bud.

CSC Danmark var i alvorlig krise for nogle år siden: Pengene væltede ud ad kassen, de dårlige sager stod i kø, og firma-kulturen var sandet til, mens konkurrenterne buldrede afsted.

I dag er CSC Danmark blevet rettet op igen, og selskabet tjener for første gang i årevis igen penge.

Det kan du læse mere om her.

Langvarig oprydning

Det er sket efter en lang og målrettet oprydning og refokusering af selskabet, som den nuværende amerikanske topchef for hele den nordiske forretning, amerikaneren John Walsh, blev indsat for netop at udføre.

Han er ekspert i oprydninger og turn arounds og bliver anvendt som en slags 'clean up guy' i CSC, hvor han som den nye chef uden lokal-historiens tyngende briller bliver sendt ud til de forretninger, hvor der skal foretages turn arounds.

Her kan han med friske og helt uromantiske øjne se på situationen og nøgternt beslutte, hvad der skal ske.

Selv siger han, at han er god til 'forandrings-processer' - at det er hans speciale at gennemføre forandringer i organisationer, der har brug for det.

"Det er jo det, som jeg har arbejdet med tidligere i mange lande, og det er noget, som jeg har tænkt en del over," som han siger

Her kommer John Walsh' vigtigste råd til indsatsområder, når man skal igangsætte en turn around i en organisation.

Lyt og lær

"Først og fremmest skal man lytte nøje efter, og det skal man begynde med i det øjeblik, hvor man bliver indsat," siger han.

Det kræver snak med høj og lav i virksomheden og med kunder og andre interessenter. Og det kræver mange møder og mange samtaler og mange rapporter.

"Man skal forstå og virkelig komme til bunds i, hvad der foregår med selskabet og i selskabet. Man skal spørge, indtil man har nok data til at kunne træffe beslutninger om både den rigtige, lang-sigtede strategi samt træffe de rigtige, kort-sigtede, taktiske beslutninger," siger John Walsh.

I CSC Danmark gik han i gang med at gennemgå blandt andet fakturerings-metoder, medarbejder-antallet, hvad de ansatte egentlig foretog sig, hvor opgaverne reelt blev udført, samtlige kontrakt-forhold og mange andre ting.

"Det var åbentlyst, at vi havde overkapacitet på medarbejdersiden. Ok, så lad os finde ud af nøjagtigt hvor stort det er . Der var masser af problemer med vores kontrakter. Ok, så lad os finde ud af nøjagtigt hvad vi gør med hver enkelt kontrakt," siger John Walsh.

Det krævede mange møder med kunderne. For en udbredt fejl i turn around er ifølge ham, at man fokuserer på de interne problemer, hvis det står grelt til i et selskab.

"Men det er vigtigt, at man snakker med sine kunder og hører de folk, der faktisk køber produkterne,om, hvor de synes, at der er problemer: Hvilke issues har de? Hvordan kan vi løse dem? Og så skal man sørge for at få udarbejdet handlingsplaner sammen med dem, så de får løst alle deres problemer," siger han.

En række af CSC's kunder har i en periode været spændt for med problemer - heriblandt nogle af de helt store danske it-skandaler som Polsag, CPR-hack, Skat og andre.

Kunder vil have problemknusere

John Walsh peger imidlertid på, at alle ved, at alle virksomheder har issues en gang imellem- ikke mindst når det gælder it-løsninger med den kompleksitet og af den størrelse, som CSC arbejder med.

Ingen it-løsning kan køre fejlfrit altid. Og her er det for kunden det allervigtigste for et tillidsfuldt forhold til leverandøren, at problemerne bliver løst.

"For de fleste kunder er måden, som du håndterer deres problemer på, faktisk vigtigere end den daglige drift af de løsninger, som de anvender. Ingen siger jo 'tak for at du holder vores service-center kørende hver eneste dag.' Men de siger tak, hvis du løser deres problemer hurtigt og effektivt," siger han.

Vær klar med en plan

Efter man er nået til bunds i virksomheden og har dannet sig et klart billede af, hvad der virker, og hvad der ikke virker, er det tid til at udarbejde en plan.

"Det er efter min mening vigtigt hurtigt at kunne præsentere en plan, som skal kunne kommunikeres ud til ansatte, ledelse, kunder, investorer og partnere. Det varierer selvfølgelig, hvor hurtigt man kan være klar, men det skal være så hurtigt som muligt," siger John Walsh.

Og den plan skal kommunikeres. Ifølge John Walsh kan det ikke lade sig gøre at 'over-kommunikere,' for alle er bedst tjent med, at processerne er transparente og beslutningerne træffes på et for alle oplyst grundlag.

Alle er klar over, at der skal ske noget

"Vi gjorde det fra begyndelsen helt klart, at der skulle ske nogle forandringer. Og helt ærligt, når først man begynder at snakke med folk om det, så ved de det jo godt alle sammen. Her vidste alle, at vi var for mange, og at der skulle ske noget. Her var den transparente dialog vigtig," siger han.

CSC-chefen understreger, at det var vigtigt, at folk forstod, at de mange fyringer og den massive nedskalering af medarbejderstaben i CSC Danmark ikke har handlet om de enkelte individer.

"Det har jo handlet om processer, og om en årrække med forkerte forretnings-beslutninger. Den daværende situation skyldtes en vifte af forskellige ting. Den skyldes jo ikke de enkelte ansatte, som man mødte, når man trådte ind ad døren," siger han.

Tag dig tid til folk

I en tid med forandringer i sigte, er det vigtigt, at topchefen tager sig til folk.

Mange vil være bekymrede over, hvad der vil ske med dem i fremtiden. Andre vil sidde inde med gode ideer til nye måder at gøre tingene på.

Det er en oplagt fejl for mange, at store turn arounds bliver besluttet og formuleret bag lukkede døre, hvorefter ledelsen træder ud af lokalet og pludselig sætter store ting i værk, mener John Walsh.

"Det er efter min mening meget vigtigt, at døren står åben, og at man fortsætter med at kommunikere og igen og igen fortælle, hvor vi er, hvor vi skal hen, hvor langt vi er med den, som jeg tidligere har fortalt jer om," siger han.

Åbenheden har langvarig effekt, mener han.

"Den definerer en grundtone i hele organisationen, som over tid er med til at løfte energi-niveauet, fordi folk begynder at kunne se lys for enden af tunnelen, når de forstår, at der er en plan, som skrider fremad," siger han.

CSC Danmark kom i regnskabetsåret 2013/2014 ud med det med en enkelt undtagelse første positive regnskab siden 2006.

Det skyldes ikke mindst et helt nyt fokus og en ny, agil organisation, som er opstået i kølvandet på den massive krise, som CSC har været i.

Du kan læse mere om de store forandringer og det nye CSC her: Oprydning i CSC Danmark ved vejs ende: Her er det nye CSC.

Læs også:

Antallet af ansatte rasler ned hos danske it-giganter.

Efter års kæmpe-underskud: Pludselig tjener CSC Danmark penge igen.

Er CSC's store oprydning ved vejs ende efter mange års krise?