Artikel top billede

(Foto: Frederik Danvig)

Derfor er der ingen vej uden om gigantisk fyringsrunde i IBM

ComputerViews: Der er ingen vej uden om IBM's kommende kæmpe-fyringsrunde, der står til at blive en af de største fyringsrunder i hele it-industriens historie.

ComputerViews: En af verdens største og mest anerkendte it-virksomheder er i massiv krise: Der er rygter om, at selveste IBM er på vej med den største og mest gennemgribende fyringsrunde i selskabets lange historie.

Op mod 26 procent af selskabets godt 400.000 ansatte vil blive fyret, lyder det fra det velansate finansmagasin Forbes.

Det kan du læse mere om her: Finansmedie: IBM på vej til at fyre næsten hver fjerde medarbejder i gigantisk fyringsrunde

Hvis det passer, betyder det, at mindst 100.000 medarbejdere vil miste deres job i fyringsrunden, der ifølge Forbes går under arbejdstitlen 'Project Chrome.'

Det vil i givet fald blive en af de største fyringsrunder i it-branchens historie, og størrelsen indikerer, at det er alvorligt, og at IBM 'means business.'

Det er også nødvendigt, efter så mange kvartaler med faldende nøgletal.

Læs også: IBM afviser vild fyrings-historie fra Forbes: "Latterlige" oplysninger

Det kan du læse mere om her: Konstant tilbagegang i 11 kvartaler: Her satser IBM på ny vækst efter langvarig nedtur.

For IBM er problemet, at omsætningen skal op, hvis indtjeningen skal op. Det skyldes, at selskabet som ethvert andet selskab er underlagt det konstante krav om vækst og fremgang, da vækst får aktiekursen til at stige, så aktionærerne bliver glade.

Men IBM kan trods hiv og sving ikke få omsætningen til at stige, viser rækken af kvartaler med konstant faldende nøgletal.

Og derfor må selskabet gribe til den næste løsning, der findes på hylden, hvis indtjeningen skal i vejret, nemlig opsigelse af et stort antal medarbejdere. Et fald i omkostningerne vil i sagens natur betyde, at indtjeningen vil stige, hvis omsætningen ikke falder tilsvarende.

Tage egen medicin

IBM har i nogle år været i gang med en stor kursændring i kølvandet på den ændring i efterspørgslen - ikke mindst over mod cloud - som i de senere år har præget it-industrien.

Topchef Virginia Rometty siger, at IBM gør 'store fremskridt' i forandrings-arbejdet, hvor selskabet vil lægge alle de ikke-lukrative opgaver bag sig og i stedet satse entydigt på forretningsområder med høje indtjenings-marginer - hvilket primært vil sige avancerede it-løsninger til erhvervslivet.

Rometty har peget på, at IBM er ved at 'repositionere IBM-porteføljen for 'higher value'.'

I udsagnet kan vi læse, at IBM efter alt at dømme nu vil opsige stort set alle de medarbejdere, der i dag er beskæftiget med hardware-produktion, efter IBM over flere omgang har solgt ud af hardware-forretningen til blandt andre kinesiske Lenovo - senest med salget af x86-forretningen.

Det kan du læse mere om her: Kinesisk it-firma køber IBM's server-forretning - betaler milliarder

Væksten skal i stedet komme fra salg af løsninger inden for big data, cloud, mobile, social og sikkerhed, hvilket i grove træk er nøjagtigt det samme, som selskaber som HP, Microsoft, Dell, CSC, Tata og andre service-leverandører slår på.

Læs også: Ingen vej uden om: Derfor skal HP splittes op i to.

Vi kan dog ikke udelukke, at selskabet også vil skære dybt ned i andre dele af organisationen og her opsige ansatte, som regnes for overflødige og mulige at erstatte med smartere processer og smartere it-systemer i fremtiden.

Læs også: IBM afviser vild fyrings-historie fra Forbes: "Latterlige" oplysninger

Presset på kerneområder

IBM har i de senere år været presset på en række af sine historiske kerneområder, hvor der både har været øget konkurrence samt pres fra kunderne om at få lavere priser på ydelserne.

Det gælder også i Danmark, hvor antallet af ansatte fra 2010 til 2013 er faldet fra 3.870 mand til 2.836.

Det svarer i hele træskolængder faktisk nogenlunde til det procentuelle antal, som IBM nu angiveligt står til at fyre i hele organisationen, hvilket indikerer, at IBM Danmark har været på forkant med udviklingen.

Det er dog fortsat uklart, om der skal fyres ansatte i den danske forretning, da IBM Danmark indtil videre ikke har nogen kommentarer til oplysningerne.

Indtil videre tyder meget dog på, at den store fyringsrunde bliver en af de afsluttende faser i IBM's exit fra hardware-markedet, og at IBM herfra toner rent flag som service-firma.

Oprydning i CSC Danmark ved vejs ende efter fyringer og krise: Her er det nye CSC.

Der var engang, hvor det blandt it-chefer hed sig, at 'ingen nogensinde er blevet fyret for at vælge IBM,' fordi selskabet nok var dyrere, men også stabilt, driftsikkert, en hel virksomhed i blå skjorte, stramt slips og grå jakkesæt, hvis kælenavn ('Big Blue') endda indeholdte det forretnings-seriøse 'blue.'

Den store fyringsrunde viser, at IBM nu er steget ned blandt almindelige dødelige.

Her kæmpes der med næb og kløer om hver eneste dollars omsætning, og alle midler skal tages i brug for at øge organisationens konkurrence-dygtighed.

Vitalt er det, at IBM's indtjening igen begynder at vokse. 11 kvartaler med fald og nedtur er så lang tid, at selv optimisterne begynder at miste tillid.

Svaret er et mindre IBM - mere agilt og mere fokuseret. Den vej er alle it-firmaer tvunget til at bevæge sig ned ad i disse år i takt med, at konkurrencen øges og kravene fra kunderne skærpes.

Læs også: IBM afviser vild fyrings-historie fra Forbes: "Latterlige" oplysninger




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere


Sådan styrker du din forsyningskæde gennem digitalisering

I dette webinar bygger CGI's eksperter bro mellem de overordnede, strategiske aspekter af den digitale værdikæde og mere konkret de nye muligheder, Intelligent Order Management til Microsoft Dynamics 365 FO byder på.

09. december 2021 | Læs mere






Premium
Magtfuld stilling hos rengøringsgigant lokkede Erik Kaae væk fra it-branchen - men nu er han tilbage igen: "Jeg har savnet at arbejde i it-branchen"