Artikel top billede

Danske printkunder i klemme efter forhandlerkonkurs

Efter en langtrukken dødskamp er print-forhandleren Kobuz erklæret konkurs. En lang række kunder står nu tilbage med driftsaftaler, som ikke bliver opfyldt, og selskabets bank risikerer milliontab.

Op mod 80 kundevirksomheder er kommet i klemme, efter at printforhandleren Kobuz i midten af januar gik konkurs.

Siden juli sidste år har Kobuz, som tidligere arbejdede under navnet i2i Print. været sat til salg, og selvom flere interesserede købere har været i forhandlinger om at overtage større eller mindre dele af forretningen, er det ikke lykkedes at finde en løsning.

Kurator i konkursboet efter Kobuz, advokat Jørgen Hauschildt fra advokatfirmaet Bech-Bruun, bekræfter over for Computerworld, at flere selskaber over det seneste halve til hele år har vist interesse for at købe dele af Kobuz' forretning.

Et af de firmaer, som undervejs har undersøgt muligheden for at overtage dele af Kobuz' aktiviteterer er XP Digital.

"Jeg kan bekræfte, at vi har været interesseret i selskabets aktiviteter og har haft møde med kurator, men det endte med, at vi takkede pænt nej," siger direktør i XP Digital, Jesper Stahl.

Salgsforsøgene er dog løbet ud i sandet. Det skyldes ifølge kilder både blandt kunder og i printbranchen, de nærmest kaotiske forhold, som hersker ude hos Kobuz' kunder, som det seneste halve til hele år har haft store problemer med at få serviceret deres printere med blandt andet toner og blæk.

"Vi har kigget på de her kundeforhold, men det har ikke været noget kønt syn. Hovedparten af kunderne har i op mod et år ikke fået den service, de har betalt for," fortæller en forhandler, som ikke ønsker sit navn frem.

Den samme forhandler anslår, at op mod 80 kunder, hvoraf nogle er meget store kunder, efter konkursen i januar nu står tilbage med printløsninger, som de ikke kan få serviceret.

Copydata tager over

Det er dog lykkedes konkursboets kurator at sælge Kobuz' kundekartotek og en række serviceaftaler til firmaet Copydata, som ifølge Computerworlds oplysninger nu er i gang med at kontakte de tidligere Kobuz-kunder.

Det er ikke lykkedes Computerworld at komme i kontakt med Copydata for en kommentar.

Problemerne i Kobuz er ikke af ny dato. Den 15. juli i fjor gik forhandleren konkurs for første gang. Selskabets aktiviteter fortsatte dog i et nystiftet selskab med navnet Kobuz 2014 Aps, som altså nu også har opgivet ævred.

Ifølge Computerworlds oplysninger har Jyske Bank tilgodehavender på seks millioner kroner i Kobuz. Det bekræfter kurator Jørgen Hauschildt, som dog ikke ønsker at kommentere, om andre kreditorer har rejst krav mod konkursboet.

Det har ikke været muligt for Computerworld at indhente en kommentar fra den nu forhenværende Kobuz-direktør, Jonas Helweg.

Læs også:

Leasingkunder i klemme efter Winkelhorn-konkurs

Printbranchen er ved at save benene af sig selv




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere