Danske printkunder i klemme efter forhandlerkonkurs

Efter en langtrukken dødskamp er print-forhandleren Kobuz erklæret konkurs. En lang række kunder står nu tilbage med driftsaftaler, som ikke bliver opfyldt, og selskabets bank risikerer milliontab.

Artikel top billede

Op mod 80 kundevirksomheder er kommet i klemme, efter at printforhandleren Kobuz i midten af januar gik konkurs.

Siden juli sidste år har Kobuz, som tidligere arbejdede under navnet i2i Print. været sat til salg, og selvom flere interesserede købere har været i forhandlinger om at overtage større eller mindre dele af forretningen, er det ikke lykkedes at finde en løsning.

Kurator i konkursboet efter Kobuz, advokat Jørgen Hauschildt fra advokatfirmaet Bech-Bruun, bekræfter over for Computerworld, at flere selskaber over det seneste halve til hele år har vist interesse for at købe dele af Kobuz' forretning.

Et af de firmaer, som undervejs har undersøgt muligheden for at overtage dele af Kobuz' aktiviteterer er XP Digital.

"Jeg kan bekræfte, at vi har været interesseret i selskabets aktiviteter og har haft møde med kurator, men det endte med, at vi takkede pænt nej," siger direktør i XP Digital, Jesper Stahl.

Salgsforsøgene er dog løbet ud i sandet. Det skyldes ifølge kilder både blandt kunder og i printbranchen, de nærmest kaotiske forhold, som hersker ude hos Kobuz' kunder, som det seneste halve til hele år har haft store problemer med at få serviceret deres printere med blandt andet toner og blæk.

"Vi har kigget på de her kundeforhold, men det har ikke været noget kønt syn. Hovedparten af kunderne har i op mod et år ikke fået den service, de har betalt for," fortæller en forhandler, som ikke ønsker sit navn frem.

Den samme forhandler anslår, at op mod 80 kunder, hvoraf nogle er meget store kunder, efter konkursen i januar nu står tilbage med printløsninger, som de ikke kan få serviceret.

Copydata tager over

Det er dog lykkedes konkursboets kurator at sælge Kobuz' kundekartotek og en række serviceaftaler til firmaet Copydata, som ifølge Computerworlds oplysninger nu er i gang med at kontakte de tidligere Kobuz-kunder.

Det er ikke lykkedes Computerworld at komme i kontakt med Copydata for en kommentar.

Problemerne i Kobuz er ikke af ny dato. Den 15. juli i fjor gik forhandleren konkurs for første gang. Selskabets aktiviteter fortsatte dog i et nystiftet selskab med navnet Kobuz 2014 Aps, som altså nu også har opgivet ævred.

Ifølge Computerworlds oplysninger har Jyske Bank tilgodehavender på seks millioner kroner i Kobuz. Det bekræfter kurator Jørgen Hauschildt, som dog ikke ønsker at kommentere, om andre kreditorer har rejst krav mod konkursboet.

Det har ikke været muligt for Computerworld at indhente en kommentar fra den nu forhenværende Kobuz-direktør, Jonas Helweg.

Læs også:

Leasingkunder i klemme efter Winkelhorn-konkurs

Printbranchen er ved at save benene af sig selv

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Astrid Busk Nielsen som Key Account Manager ved netIP's kontor i Odense. Hun kommer fra en stilling som Account Manager hos IT-virksomheden ED i Skødstrup. Hun er uddannet indenfor handel og marketing. Nyt job
    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Dennis Kobberø Nagy som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Han har tidligere beskæftiget sig med flere andre fagområder - bla. har han været forsikringsrådgiver og rekrutteringskonsulent. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S