Stor konkursramt it-forhandler forsøger at sælge fortrolige kundedata

Den konkursramte it-kæde Radioshack forsøger at sælge millionvis af fortrolige kundedata. Flere advokater mener, at salg af fortrolige kundeinformationer er pivulovligt.

Artikel top billede

I februar indleverede den amerikanske it-forhandlergigant Radioshack med over 4.000 butikker konkursbegæring efter et svigtende salg.

Samtidig offentliggjorde kæden en aftale til omkring en milliard kroner.

I aftalen lyder det efter sigende, at op mod 2.400 af dens butikker skulle sælges til et investerings-partnerskab bestående af hovedaktionæren, den tyske investerings-fond Standard General og den amerikanske telekommunikations-virksomhed Sprint.

Nu er det kommet frem, at den konkursramte kæde som en del af aftalen også har forsøgt at sælge sine databaser over millionvis af kundemails, fysiske adresser på klientellet og muligvis også kundernes telefonnumre og deres indkøbsadfærd.

I staten Texas, hvor Radioshack har haft sit hovedkvarter, stiller statsadvokat Ken Paxton dog store spørgsmålstegn ved, om disse data bare kan sælges sådan uden videre.

Det skriver IT World.

117 millioner mennesker

Ifølge statsadvokat Ken Paxton er det i Texas forbudt for virksomheder at sælge personlige informationer, da det er i strid med selskabernes egen politik om fortrolige data.

I den sammenhæng er det vigtigt at notere sig, at Radioshack igennem årene har brystet sig af, at kæden netop ikke sælger ud af sine private mailing-lister.

Samtidig har den amerikanske telegigant AT&T også modsat sig et salg, da selskabet er nervøs for, om data kan falde i hænderne på en konkurrent som Spring.

Hvis det lykkes for Radioshack at sælge ud af sine kundedatabaser i forbindelse med aftalen mellem it-kæden og General Standard samt Sprint, kan der ifølge statsadvokat Ken Paxton være tale om data, der berører op mod 117 millioner mennesker.

Kan lykkes at sælge

Sagen ser dog ikke helt sort ud for Radioshack, da der er præcedens for, at salg af data kan lade sig gøre under særlige omstændigheder.

Den amerikanske Handelskommission har i 2011 udstukket et regelsæt.

Dette regelsæt omhandler, at hvis data bliver solgt til en køber i samme branche med samme politik om fortrolige data, samt at disse data bliver solgt i forbindelse med andre aktiver, kan salget muligvis godt lade sig gøre.

Her menes det så, at Standard General vil argumentere for, at disse kundedata bliver overført til de op mod 2.400 nyerhvervede butikker, hvor data vil blive brugt på samme måde som under Radioshacks ejerskab.

Ifølge Computerworlds amerikanske søstermagasin PC World har også statsadvokaten i New York modsat sig salget af kundedata.

Slagsmålet om, hvorvidt data-salget er lovligt eller ej, afgøres formentligt i denne uge.

Læs også:

Fem grunde til at din lokale pc-forhandler er forsvundet

Event: Computerworld Summit 2026 - København

Digital transformation | København

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

28. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S